© rr - Shutterstock

Belgische missionaris misbruikte jarenlang kinderen in Québec

Een Belgische missionaris uit Doornik, die van 1954 tot 1992 verantwoordelijk was voor een Innu-gemeenschap in de Canadese provincie Québec, heeft zich jarenlang schuldig gemaakt aan seksueel misbruik en geweld tegenover de plaatselijke bevolking. Dat is vorige week gebleken tijdens hoorzittingen in het kader van “het nationale onderzoek naar verdwenen en vermoorde autochtone vrouwen en meisjes” in Québec. Le Soir heeft de berichtgeving in Canadese media dinsdag opgepikt.

lbo

Alexis Joveneau, van de congregatie van Missionarissen Oblaten van de Onbevlekte Maagd Maria, stierf in 1992. Hij werkte decennialang, tot aan zijn dood, onder de afgelegen Innu-gemeenschappen in Basse-Côte-Nord, in Québec. Hij werd jarenlang geroemd en gerespecteerd voor zijn werk daar. “Sommigen beschouwden hem zelfs als een ‘hedendaagse Jezus’”, zegt een getuige.

Maar nu, zo’n 25 jaar na zijn dood, valt de pater van zijn voetstuk. Leden van de Innu-gemeenschappen getuigden vorige week over aanrakingen, geweld en agressie van de kant van de missionaris. Het zou om jarenlang misbruik gaan. Joveneau was een specialist in de Innu-tradities, en sprak de lokale taal. Hij werd zeer gerespecteerd door de lokale autoriteiten, maar van die mythe blijft na de onthullingen van vorige week maar weinig over, aldus Le Soir.

“Ik kan zijn adem nog ruiken”

“Hij misbruikte ons, behandelde ons niet goed”, vertelt de intussen 57-jarige Noelle Mark, die het ook heeft over hoe Joveneau haar meerdere keren ongepast aanraakte van haar 9 tot 15 jaar. “Hij stak onder andere zijn tong in mijn oor nadat hij me gedwongen had op zijn schoot te zitten. Ik haatte zijn geur, zijn adem. Ik kan het nu nog ruiken.” Toen ze haar broer over het misbruik vertelde, wilde die haar niet geloven. “Hij zei dat ik samenwerkte met de duivel. Het was uiteindelijk de echtgenote van mijn oudere broer die uitlegde dat wat de pater deed zeer ongepast was. Het heeft me heel hard aangegrepen. Ik kreeg schrik, ik was gebroken. Het heeft bijvoorbeeld ook veel invloed gehad op hoe ik het op school deed.” Noelle Mark stapte nooit naar de politie. Vooral omdat er in het dorp zelf geen permanente politie was. Maar ook omdat ze vreesde voor de gevolgen, omdat Joveneau een gerespecteerd man was. “Hij werd zowat beschouwd als het hoofd van het dorp.”

Dat gevoel had ook Thérèse Lalo, die ook misbruikt werd. “Ik kon er niet over praten. Hij was als een god. Ik vreesde de reacties in de gemeenschap, omdat hij zo gewonderd werd. Hij had morele autoriteit.”

Simone Bellefleur is een andere getuige. Zij wilde niks meer met hem te maken hebben en zegt dat ze nu nog steeds moeite heeft om kerken binnen te stappen omwille van de pijnlijke herinneringen door het misbruik. Soms werd ze daarvoor alleen genomen, maar andere keren gebeurde het in het bijzijn van andere meisjes. “Hij nam elk meisje één voor één.” Het misbruik begon toen ze 10 was en stopte pas toen ze op haar 19e trouwde, zo getuigde Simone.

Eric Dejaeger

Een andere Belgische priester, Eric Dejaeger, werd in februari 2015 veroordeeld tot 19 jaar gevangenis, ook voor misbruik van meerdere kinderen in Canada. Dat gebeurde bij Inuït-gemeenschappen in het noorden van het land.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer