Direct naar artikelinhoud
Consument

Wegwerpspulletjes van Bic raken uit de gratie: "We worden niet meer warm van aanstekers en pennen"

Bedrijf gaat niet genoeg mee in onlinemarkt en speelt onvoldoende in op nieuwe trends

Hoe diverser de producten, hoe groter de overlevingskans. Maar toch zit het Bic, de maker van pennen, wegwerpaanstekers en scheermesjes, op alle vlakken tegen.

De computer en smartphone nemen het over van de pen, mensen roken minder en baarden zijn hip. En dat wegwerpspullen het milieu schaden, dringt ook steeds meer door.

Het Franse familiebedrijf, in 1945 opgericht door de Italiaanse baron Marcel Bich en zijn zakenpartner Edouard Buffard, ziet sinds 2015 steeds meer investeerders vertrekken. Het aandeel Bic verloor sinds dat jaar 40 procent. Bic (marktwaarde 4,6 miljard euro) werd in de jaren zestig en zeventig groot met de goedkope balpen, de vierkleurenpen en een stevige marketing. Het goedkope alternatief voor de vulpen werd bekend dankzij het poppetje met een hoofd als een balpenkogel.

Maar Bic gaat niet genoeg mee in de onlinemarkt en speelt onvoldoende in op nieuwe trends, zeggen analisten volgens Bloomberg. De scheerpakketten van concurrenten als Procter & Gamble en goedkope Chinese aanstekerproducenten rennen Bic voorbij. Maar CEO Bruno Bich geeft niet op. Het bedrijf investeert in opkomende markten als India en beplakt aanstekers met plaatjes van voetballers. Of dat het marktaandeel gaat opkrikken, is de vraag. "We worden gewoon niet meer zo warm van aanstekers, pennen en scheermesjes", aldus een vermogensbeheerder tegen Bloomberg.

We worden gewoon niet meer zo warm van aanstekers, pennen en scheermesjes