“Als Ford in China auto’s gaat aanbieden via het internet, dan zullen ze dat op termijn ook hier doen”

‘The times they are a-changin’. Bob Dylan zong het 54 jaar geleden al. De tijden veranderen. Inderdaad. Volgens sommigen verandert de wereld nu sneller dan ooit. Kan zijn. Maar toen James Watt in 1765 zijn stoommachine uitvond ging het plots ook allemaal heel snel. De industriële revolutie zorgde voor veel werk en uiteindelijk ook voor veel welvaart. En vandaag is het weer tijd voor een mijlpaal. Ford zou vandaag immers een contract tekenen met Alibaba om samen auto’s te verkopen via het internet.

Pascal Paepen

Alibaba? Dat is de Chinese Bol.com. Maar dan veel groter. Voortaan kunnen de Chinezen dus een nieuwe Ford aanschaffen vanuit hun luie zetel. Wie dit pakweg 10 jaar geleden voorspeld zou hebben zou men hebben weggelachen als fantast. Alhoewel. Zo revolutionair is dit nu ook weer niet. Ik kan u alvast verklappen dat ik, iets meer dan 10 jaar geleden, mijn huis kocht via het internet. Toen het huis waarin ik nu woon te koop kwam te staan op de website van de makelaar stuurde ik mijn ouders uit voor de inspectie van het vastgoed. Die onderwierpen het aan hun kritische blik en vonden het goed. Ik kocht vervolgens het huis, dat ik nooit van binnenuit zag. Moet kunnen. Ik heb er alvast geen spijt van! En nu dus ook auto’s. Waarom niet? Amazon en Alibaba verkopen al zowat alles via het internet. Een Chinees die weldra een nieuwe Ford koopt op het internet kan daar meteen ook een verzekering bij nemen, want AXA biedt via Alibaba nu al verzekeringen aan.

De tijden veranderen. Moeten we daar bang voor zijn? Welnee. Tenzij u autodealer bent, natuurlijk. Want als Ford in China auto’s gaat aanbieden via het internet, dan zullen ze dat op termijn ook hier doen. En andere automerken zullen ongetwijfeld volgen. Dealers die het concept van de autosupermarkt (Cardoen) maar net verteerd hebben krijgen er dus alweer een te duchten concurrent bij. In het beste geval zullen ze nog een kleine commissie verdienen wanneer de koper de wagen bij hen komt oppikken. Maar de klant kan die nieuwe auto elders ook oppikken. Er zouden grote parkings komen op een centrale locatie: auto-automaten, als het ware. Dealers bereiden zich maar best voor. Verkopen kan iedereen, maar service bieden bij een herstelling of nazicht, daarin kan je je nog onderscheiden.

Het stopt niet bij Ford en Alibaba. Andere sectoren zullen volgen. Over 10 jaar zal het beroep van kassierster uitgestorven blijken. We wandelen dan gewoon een supermarkt buiten langs een scanner die meteen ook de betaling regelt met onze bank. The times they are a-changin’.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer