De oudste achtbaan van de Efteling is versleten, de nieuwe komt eraan: zo wordt hij gebouwd (in ons land)
De Efteling vervangt na 36 jaar de Python. De nieuwe achtbaan, een exacte kopie van de oude, ligt al klaar in ons land. Hij wordt gebouwd in Hamont-Achel. "Alles bij elkaar 370 ton staal", klinkt het.
Het was de langste achtbaan van Europa. De hoogste ook. Zelfs de snelste met zijn 85 kilometer per uur. Inmiddels staat de Python allang niet meer boven aan de recordlijsten, maar voor de Efteling zelf blijft hij de onbetwiste eerste. De sensationele thrill ride met een dubbele looping en twee kurkentrekkers, waarmee het familiepark in 1981 een noodzakelijke nieuwe weg insloeg. De gigantische rollercoaster van destijds kostte toen tien miljoen gulden of 4,5 miljoen euro.
De populaire Python is intussen niet meer weg te denken, na 36 jaar trouwe dienst komt er nu een nieuwe. "Want de oude is echt versleten en wordt afgebroken. Ook staal moet na zoveel jaren van dagelijkse belasting vervangen worden. Dan volstaat groot onderhoud niet meer”, zegt commercieel directeur Ronny Loos van CSM Steelstructures in Hamont-Achel. Zijn bedrijf, in het noorden van ons land vlak bij de Nederlandse grens, haalde in 2016 de bijzondere order binnen. "We waren bekend bij de Efteling, want we bouwden al de stalen onderdelen van de Vliegende Hollander en hebben ook Droomvlucht gerenoveerd.”
Exacte kopie
Loos leidt de pers met plezier rond in de grote hallen waar gewerkt wordt aan de Python 2.0, een exacte kopie van de huidige baan. Let wel: de treinen, lift en het station worden niet vernieuwd. Voor de lassers en spuiters in de werkplaats van CSM zit de klus van in totaal 25.000 manuur er nu bijna op. "Met de kerst is het klaar."
Na de technische voorbereidingen werd rond mei de productie opgestart. Uit 370 ton (370.000 kilo) staal zijn 57 kolommen en 47 trackdelen vervaardigd. ,,De benodigde buizen zijn op maat gebogen aangeleverd vanuit Frankrijk. Wij hebben alles aan elkaar gemaakt, dus de verbindingen tussen de looppijpen en de backbone, zeg maar de ruggengraat. Ook het richten van de buizen is hier gebeurd. Dat moet tot op de tiende millimeter nauwkeurig, zodat de opvolgende delen precies op elkaar aansluiten straks.”
Zwaarder en sterker
De nieuwe baan is een veel zwaardere en sterkere uitvoering dan de eerste. De staaldikte varieert, afhankelijk van de te dragen belasting, van 25 millimeter voor de buizen tot het dubbele voor de kolomvoeten. Dat heeft volgens Loos alles te maken met de eisen voor de veiligheid die veel strenger zijn geworden. Uiteraard werd ook de bestaande Python jaarlijks aan een uitgebreide keuring onderworpen.
De Efteling heeft onlangs aangekondigd dat de achtbaan vanaf 8 januari gesloten is. Na het slopen en afvoeren van de oude baan begint het Limburgse bedrijf in de laatste week van januari met het opbouwen. De 47 stukken staan gelijk aan 47 ritten, want op een vrachtwagen past telkens maar één deel. Voor de 57 kolommen moet twaalf tot vijftien keer gereden worden. "We hebben maar weinig bouwruimte ter plekke en kunnen daar ook niets opslaan”, verduidelijkt Loos.
Planning is dat de nieuwe Python in elf tot twaalf weken wordt neergezet. Daarna kan de Efteling gaan testen. De gelukkigen van de speciale winactie zouden dan eind maart of begin april als eersten in de treintjes over de gloednieuwe achtbaan kunnen razen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
KIJK. Opnieuw incident met Boeing: landingsgestel van vliegtuig begeeft het nadat het noodlanding moet inzetten
-
Moerasboot kantelt in de Everglades in Florida: 9 passagiers vallen in het water met krokodillen
Een propellerboot is tijdens een tour door de Everglades in Florida uit de bocht gevlogen. De negen passagiers en de bestuurder van de boot kwamen daarbij in het moeras terecht waar krokodillen en alligators leven. Iedereen kwam er met de schrik vanaf. De man achter het stuur is aangehouden. -
Bewoners protesteren zelf tegen toegangsticket van 5 euro voor toeristen om Venetië te bezoeken
Toeristen moeten voortaan een toegangsticket kopen om Venetië te bezoeken. De Italiaanse stad, een van de meest drukbezochte plaatsen ter wereld, test dit uit in de hoop om massatoerisme te beperken. Maar wat vinden de Venetianen er zelf van? Verscheidene inwoners hebben vandaag geprotesteerd tegen de maatregel. -
-
Disney gaat film maken die gebaseerd is op populaire attractie Jungle Cruise
-
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
Outfits meenemen voor een chique diner, een sportieve wandeling én het strand, terwijl je enkel handbagage hebt voorzien: geeft de gedachte je al stress voordat je zelfs maar vertrekt? Niet nodig, want met deze praktische tips van HLN Shop zorg je ervoor dat je het maximale uit je handbagage haalt en met een gerust hart op het vliegtuig kan stappen. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
KIJK. Eerste helikopter op fossielvrije brandstof ter wereld is Belgisch: prijs en topsnelheid onthuld
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Efteling sloopt (en herbouwt) een van de oudste sprookjeshuizen in het park
Eén van de oudste sprookjes in de Efteling is sinds woensdag niet meer. Het snoephuisje van Hans en Grietje, dat stamde uit 1955, werd met de grond gelijk gemaakt. Maar niet getreurd: de Nederlanders herbouwen het tafereel in het Sprookjesbos volledig. Voor liefst 800.000 euro. -
PREMIUM
Dag naar pretpark wordt fors duurder: mét eten en drinken al snel 250 euro per gezin. “Maar wie oplet, hoeft nooit de volle pot te betalen”
9 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGeert Matthys
Luc Van Eeckhoudt
Johan Vancaneghem
Renaat Moerman
Moreno Tecchio