Ringland: ‘Sabotage met politiek vuil spel’ (stRaten-Generaal)

© Ringland

Meer sluipverkeer en files: het milieueffectenrapport is haast vernietigend voor Ringland. N-VA vindt het goed dat Oosterweel opnieuw de beste oplossing blijkt voor de Antwerpse verkeersknoop. Actiegroep stRaten-Generaal heeft het over ‘sabotage met een politiek vuil spel’.

Het doek dreigt te vallen over Ringland, schrijft De Standaard. Een plan-MER, opgesteld door het onafhankelijke studiebureau Transport&Mobility Leuven (TML), velt een uiterst kritisch advies over het concept. De voorgestelde oplossing verlengt de files en doet het sluipverkeer toenemen. “Dit probleem is niet oplosbaar”, luidt het strenge oordeel.

Het milieueffectenrapport (MER), dat de krant in handen kreeg, onderzoekt eigenlijk de mogelijke bouw van de bypass A102-R11bis, die Ekeren via Wommelgem en Mortsel met de E19 in Wilrijk moet verbinden. Ook dit project wordt geconfronteerd met erg kritische bemerkingen. Volgens TML, een bureau dat eerder voor actiegroepen werkte, is er nauwelijks sprake van een structurele verkeersverbetering.

‘Onlogisch’

Het burgerplatform Ringland stelt een scheiding van het doorgaande en stedelijke verkeer voor in een combinatie van tunnels. Daarbovenop komt een heraangelegde Singel. Maar TML spreekt van een “onlogisch systeem” dat “geen duurzame basis vormt voor de uitbouw van een goed hiërarchisch gestructureerd wegensysteem in de Antwerpse regio”.

Als conclusie scoort Ringland (een flink stuk) slechter dan het door de Vlaamse regering besliste Oosterweel. Annick De Ridder, specialist mobiliteit van N-VA in het Vlaams parlement, is tevreden dat het Oosterweeltracé opnieuw de beste oplossing blijkt voor de Antwerpse verkeersknoop. Ze hoopt dat iedereen zich nu achter het tracé, mét overkapping, schaart.

“De beslissing ís immers al genomen. De Vlaamse regering heeft voor het Oosterweeltracé gekozen. Het is positief dat nu opnieuw duidelijk wordt dat Oosterweel wel degelijk de beste oplossing is voor het sturen van de mobiliteit en dat het systeem van Ringland niet goed is.” Dit betekent echter niet dat ook de overkapping van de Ring op de schop moet. “We gaan nu naar het beste systeem om de files op te lossen, gekoppeld aan een overkapping.”

Overkapping

Het onderzoek zegt niets over een mogelijke overkapping. Half september bespreken de betrokken overheden dit plan-MER. “Die overkapping moet er hoe dan ook komen”, zegt Open VLD in een reactie op het rapport. De partij wil dat overkappingsintendant Alexander D’Hooghe zijn werk gewoon verder zet. “Er moet een snelle en leefbare oplossing komen voor de Antwerpse mobiliteit en de Antwerpse Ring moet ongeacht het tracé of het mobiliteitsconcept overkapt worden”, vindt de partij.

Open VLD is tevreden over de samenwerking tussen de Vlaamse regering, het stadsbestuur en de actiegroepen die enkele maanden geleden werd opgestart. De partij vraagt dat de samenwerking, momenteel enkel voor het zuidelijke deel van de Ring, ook voor het noordelijke deel wordt doorgezet. Als er een mogelijkheid bestaat om de Ring eenvoudiger te maken, dan moet die worden aangegrepen voor de Antwerpse liberalen.

stRaten-generaal: ‘Old school politiek manoeuvre’

De actiegroep stRaten-generaal is er niet over te spreken dat het TML-rapport over Ringland en de Oosterweelverbinding tegen afspraken in vroegtijdig is gelekt. Men ziet daarin “politiek vuil spel” om de eigen plannen te bevoordelen. Bovendien klinkt het dat de A102-verbinding met de Oosterweelverbinding een negatief rapport krijgt, in tegenstelling tot de A102 met het haventracé, dat de actiegroep voorstaat.

“We hebben begrepen dat dit rapport vanuit politieke hoek en tegen gemaakte afspraken in gelekt is aan een krant, nog voor Ringland haar kritische reactienota mocht overmaken aan de onderzoekers. Dat laatste was nochtans afgesproken binnen de werkgroep van de intendant, maar politici hebben om redenen die hen wellicht uitkomen beslist die reactienota niet af te wachten en de weg van de oude politieke cultuur in te slaan”, luidt de reactie.

Voorts wordt benadrukt dat het Ringlandplan niet werd onderzocht in combinatie met het haventracé en de A102, maar wel in combinatie met de Oosterweelverbinding. “Mogen we erop wijzen dat we hier een déja vu hebben: een ingesproken alternatief dat op vraag van hogerhand herschreven wordt/moet worden door de onderzoekers, om er vervolgens brandhout van te maken”, stelt men.

De actiegroep ijvert al lang voor een derde Scheldekruising door de haven in plaats van door de stad, in combinatie met de A102. “En wat blijkt nu? Volgens het gelekte onderzoeksrapport van Transport and Mobility Leuven (TML) werkt de A102 in combinatie met de Oosterweelverbinding abominabel slecht. Daarentegen, het contrast met de cijfers voor scenario’s van haventracés in combinatie met de A102 is groot. Dan gaat bijna dubbel zoveel verkeer door de A102 in vergelijking met een scenario van Oosterweel met A102.”

stRaten-generaal hoopt dat het ‘politiek manoeuvre old school’ de verdere goede werking binnen de workshops met de intendant niet in de weg gaat zitten.

Groen: ‘Studie zet eerder de plannen van de Vlaamse regering onder druk’

De partij Groen ziet in het plan-MER dat het studiebureau TML uitwerkte voor de Antwerpse Ring “bijzonder zware kritiek op de plannen van de Vlaamse regering”. “De studie zet eerder de plannen van de Vlaamse regering met Oosterweel onder druk, dan dat het de doodsteek voor Ringland zou betekenen”, zegt Groen-fractieleider Wouter Van Besien.

“Het is moeilijk en voorbarig om definitieve conclusies te trekken uit een voorlopig en geheim rapport dat duidelijk en doelbewust is gelekt om Ringland in diskrediet te brengen”, aldus Van Besien. “Als ik de studie bekijk, valt me op dat er bijzonder zware kritiek instaat op de plannen van de Vlaamse regering”.

“Zo blijkt dat de R11 bis geen meerwaarde biedt. Het lijkt dan ook beter om dat project te stoppen”, zegt de groene fractieleider. “Daarnaast blijkt dat de A102 heel slecht werkt in combinatie met het BAM-tracé. Dit is een belangrijke reden om de nieuwe scheldeverbinding naar het noorden op te schuiven. Zo’n haventracé heeft als bijkomend belangrijk voordeel dat het een volledige overkapping mogelijk maakt, omdat de aansluiting van de Ring met de nieuwe autostrade niet midden in de stad moet gebeuren. De Hollandse knoop aan Borgerhout, Dam, Deurne en Merksem is dan niet meer nodig”, legt Van Besien uit.

“Met Groen blijven wij evident ijveren voor een volledige overkapping van de Ring, zowel van het noordelijke als het zuidelijke deel”.

(Belga/RR/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content