Raad van State wil meer duidelijkheid over eindtermen: “Slecht wetgevend werk”

© jhp

Het akkoord over de eindtermen in het onderwijs bevat te veel onduidelijkheden. Dat zegt de Raad van State in haar advies dat Belga kon inkijken. De Raad van State waarschuwt ook voor de mogelijke impact van de plannen op de levensbeschouwelijke vakken. Die plannen mogen “de vrijheid van onderwijs, van godsdienst en van mening en meningsuiting niet in het gedrang brengen”, luidt het.

Eind oktober bereikten de Vlaamse meerderheidspartijen CD&V, N-VA en Open Vld een akkoord over de nieuwe eindtermen. Die eindtermen, die bepalen wat leerlingen op school moeten leren, waren aan een opfrisbeurt toe. Het akkoord voorziet onder meer in 16 ‘sleutelcompetenties’, het schrappen van het onderscheid tussen vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen, een periodieke screening van de eindtermen,... Levensbeschouwelijke eindtermen staan niet in het akkoord omdat dat wellicht zou botsen op de vrijheid van onderwijs, maar er is wel afgesproken om te controleren of de lesinhoud van de levensbeschouwelijke vakken in overeenstemming is met internationale verdragen zoals de rechten van de mens en het kind.

De Raad van State heeft nu haar advies over het akkoord klaar. Daarin dringt ze vooral aan op een reeks verduidelijkingen. Zo moet er duidelijker worden vastgelegd wat de precieze rolverdeling is tussen de regering en het parlement. Ook de taakverdeling tussen “de regering, de ontwikkelcommissies en de valideringscommissies is niet voldoende duidelijk en rechtsgeldig geregeld”. En ook de taak van de valideringscomissies is volgens de Raad van State “niet voldoende duidelijk vastgelegd”.

Levensbeschouwing

De scherpste kritiek lijkt de Raad van State te reserveren voor de ‘interlevensbeschouwelijke competenties’ die door de leerplannen moeten worden gerespecteerd. Volgens de Raad van State is het onvoldoende duidelijk wat de inhoud en doelstellingen van die competenties zijn. En door die “gebrekkige inhoudelijke invulling” in combinatie met “het ontbreken van een procedure voor de uitwerking ervan”, zijn de plannen “niet in overeenstemming met het legaliteitsbeginsel inzake onderwijs”.

De Raad van State maant ook aan tot wat voorzichtigheid op het vlak van de mogelijk impact van de plannen op de levensbeschouwelijke vakken. “De vrijheid van onderwijs, van godsdienst en van mening en meningsuiting mogen niet in het gedrang komen”, klinkt het.

“Slecht wetgevend werk”

Volgens Groen-politica Elisabeth Meuleman toont het advies van de Raad van State aan dat de voorliggende tekst “slecht wetgevend werk” is. Zij vindt ook dat de meerderheid daarom ook haar plannen niet “op een middag door het parlement kan jagen”. De kwestie staat namelijk donderdagmiddag op de agenda van de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement.

Meuleman: “We moeten de opmerkingen van de Raad van State ernstig nemen. Op dit moment zijn zowel de procedure als de inhoud van de interlevensbeschouwelijke competenties onduidelijk. Dit moet beter uitgelegd worden in het decreet.” Groen wil volgens Meuleman een aantal onderwijsjuristen raadplegen om te beantwoorden aan de opmerkingen van de Raad van State.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen