Alles wat je moet weten over ‘storytelling’ om mee te zijn met de buzz
Storytelling lijkt misschien een zoveelste buzzwoord, maar een goed product en een strak businessplan zijn vandaag niet altijd voldoende om een bloeiende zaak te starten. Klanten laten zich niet zomaar over de streep trekken door de kwaliteit van je product of de scherpe prijs waaraan je ze in de winkelrekken legt, meer nog hebben ze een zwak voor het bredere verhaal dat je errond vertelt. Hoe pak je storytelling slim aan?
1. Wees eerlijk
Mensen houden van emoties, maar laat dat je niet verleiden om een overdreven melodramatisch bedrijfsverhaal uit je mouw te schudden. Zorg dat je vanaf dag één consequent en eerlijk bent over hoe je bedrijf tot stand is gekomen en welke waarden je belangrijk vindt, maar zorg ook dat de boodschap aansluit bij het imago dat je als bedrijf wil uitdragen. Lukraak enkele buzzwoorden in je bedrijfsverhaal stoppen om meer mensen te bereiken, komt alleen maar ongeloofwaardig over.
2. Wat wil je doelgroep horen?
Niet alles wat in je onderneming gebeurt, is interessant voor je klanten. Beperk het opscheppen over je geboekte successen dus tot een minimum en heb het in de plaats daarvan over de gebeurtenissen in je bedrijf die wél interessant zijn voor een breder publiek. Mensen nemen hun beslissingen immers vaak aan de hand van wat ze voelen en niet op basis van enkele harde feiten alleen. Maak daar gebruik van wanneer je een verhaal rond je producten of rond je onderneming vertelt.
3. Het juiste kanaal
Een bedrijf dat vooral vijftigplussers wil aanspreken, zal allicht minder succes boeken door een Snapchat-account op te starten. Pluis dus uit op welke kanalen je doelgroep aanwezig is, en zet ze naar je hand om er het volledige potentieel uit te halen. Het is dus helemaal niet nodig om op elk platform aanwezig te zijn om succesvol verhalen te vertellen.
4. Verschuil je niet achter je product
Een interessante persoonlijkheid werkt beter dan eender welke marketingtruck om je producten aan de man te brengen. Stop dus met jezelf voortdurend op de achtergrond te zetten, toon gerust af en toe wie je bent en waar jij en je bedrijf voor staan. Zelfs in grotere bedrijven is het verstandig om de onderneming een persoonlijkheid aan te meten waarmee mensen zich kunnen vereenzelvigen.
5. Hou het eenvoudig
Verlies je niet in oeverloos doordrammen over verschillende details over het ontstaan van je bedrijf, maar leg de nadruk op de essentie. Schrap overbodige data, namen of gebeurtenissen uit je bedrijfsverhaal wanneer ze niet helpen bouwen aan het verhaal dat je probeert te vertellen. Focus op de cruciale gebeurtenissen die je bedrijf (en jou) gevormd hebben tot wat het vandaag is.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
#MotivationalMonday: quotes van straffe ondernemers om je week goed te starten
Krijg je deze week moeilijkheden of tegenslagen op je pad? Lees dan deze motivational quotes en krijg goesting om te blijven knokken. We oogstten ze tijdens het And& Festival in Leuven, waar grote namen uit de muziekscene getuigden over hun successen én fuck-ups. Hun remedie tegen verslagenheid? Een portie perspectief! -
Stimuleer al je zintuigen met Dinner on the Lake
Het drijvende restaurant van 'Dinner on The Lake' keert deze zomer terug naar Waasmunster. Op een privémeer in de Abdij Van Roosenberglaan kan je exclusief tafelen op het water en nadien overnachten in een bolvormige 'cocoon'. -
-
Wouter Foulon scoort met engineeringsbedrijf Comate: een ondernemer moet zichzelf voortdurend heruitvinden
-
LEUVEN
App redt eten van de vuilnisbak
Zo'n twintig Leuvense horecazaken maken sinds kort gebruik van de Deense app 'Too Good To Go'. Die app zorgt ervoor dat overtollige maaltijden van de vuilnisbak gered worden. Tegen hoogstens de helft van de prijs kan je een overschotje bestellen dat anders wordt weggegooid. -
VIDEO: Ondernemen is overnemen. Maar geldt dat ook als jonge starter?
Ondernemers zijn per definitie mensen die durven vooruit kijken, anticiperen op wat ooit komen gaat. In Let's Talk Business praten telkens twee ondernemers met elkaar over wat een gezonde manier van ondernemen is. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
PREMIUM
Baas speelt cruciale rol bij ontstaan van burn-out: “Het is echt geen eufemisme voor luiheid”
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
"Belgische CEO's optimistisch over de toekomst"
Belgische CEO's zijn in het algemeen optimistisch over de groei van hun eigen onderneming en de groei in eigen land, maar hebben minder vertrouwen in de wereldwijde economische groei. Operationele risico's, cyberveiligheid, technologische disruptie en geopolitieke veranderingen vormen de vier grootste uitdagingen voor de bedrijfsleiders. -
Ondernemer Walter zegt liever sorry dan dat hij toestemming vraagt
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer