Alles wat je moet weten over ‘storytelling’ om mee te zijn met de buzz
Storytelling lijkt misschien een zoveelste buzzwoord, maar een goed product en een strak businessplan zijn vandaag niet altijd voldoende om een bloeiende zaak te starten. Klanten laten zich niet zomaar over de streep trekken door de kwaliteit van je product of de scherpe prijs waaraan je ze in de winkelrekken legt, meer nog hebben ze een zwak voor het bredere verhaal dat je errond vertelt. Hoe pak je storytelling slim aan?
1. Wees eerlijk
Mensen houden van emoties, maar laat dat je niet verleiden om een overdreven melodramatisch bedrijfsverhaal uit je mouw te schudden. Zorg dat je vanaf dag één consequent en eerlijk bent over hoe je bedrijf tot stand is gekomen en welke waarden je belangrijk vindt, maar zorg ook dat de boodschap aansluit bij het imago dat je als bedrijf wil uitdragen. Lukraak enkele buzzwoorden in je bedrijfsverhaal stoppen om meer mensen te bereiken, komt alleen maar ongeloofwaardig over.
2. Wat wil je doelgroep horen?
Niet alles wat in je onderneming gebeurt, is interessant voor je klanten. Beperk het opscheppen over je geboekte successen dus tot een minimum en heb het in de plaats daarvan over de gebeurtenissen in je bedrijf die wél interessant zijn voor een breder publiek. Mensen nemen hun beslissingen immers vaak aan de hand van wat ze voelen en niet op basis van enkele harde feiten alleen. Maak daar gebruik van wanneer je een verhaal rond je producten of rond je onderneming vertelt.
3. Het juiste kanaal
Een bedrijf dat vooral vijftigplussers wil aanspreken, zal allicht minder succes boeken door een Snapchat-account op te starten. Pluis dus uit op welke kanalen je doelgroep aanwezig is, en zet ze naar je hand om er het volledige potentieel uit te halen. Het is dus helemaal niet nodig om op elk platform aanwezig te zijn om succesvol verhalen te vertellen.
4. Verschuil je niet achter je product
Een interessante persoonlijkheid werkt beter dan eender welke marketingtruck om je producten aan de man te brengen. Stop dus met jezelf voortdurend op de achtergrond te zetten, toon gerust af en toe wie je bent en waar jij en je bedrijf voor staan. Zelfs in grotere bedrijven is het verstandig om de onderneming een persoonlijkheid aan te meten waarmee mensen zich kunnen vereenzelvigen.
5. Hou het eenvoudig
Verlies je niet in oeverloos doordrammen over verschillende details over het ontstaan van je bedrijf, maar leg de nadruk op de essentie. Schrap overbodige data, namen of gebeurtenissen uit je bedrijfsverhaal wanneer ze niet helpen bouwen aan het verhaal dat je probeert te vertellen. Focus op de cruciale gebeurtenissen die je bedrijf (en jou) gevormd hebben tot wat het vandaag is.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Populair detectivespel Crimibox zit in de lift. Bedenker Jimmy bracht nochtans nooit eerder een game uit
-
"Belgische CEO's optimistisch over de toekomst"
Belgische CEO's zijn in het algemeen optimistisch over de groei van hun eigen onderneming en de groei in eigen land, maar hebben minder vertrouwen in de wereldwijde economische groei. Operationele risico's, cyberveiligheid, technologische disruptie en geopolitieke veranderingen vormen de vier grootste uitdagingen voor de bedrijfsleiders. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
-
“Bijna failliet en op de rand van een depressie, maar fier dat we het gehaald hebben” Vallen en opstaan hoort bij ondernemen, vindt top-kok Gert De Mangeleer
-
VIDEO: Een bedrijf uitbouwen? Er is meer nodig dan passie en engagement
Ondernemers zijn per definitie mensen die durven vooruitkijken en anticiperen op wat ooit komen gaat. In Let's Talk Business praten telkens twee ondernemers met elkaar over wat een gezonde manier van ondernemen is. -
LEUVEN
App redt eten van de vuilnisbak
Zo'n twintig Leuvense horecazaken maken sinds kort gebruik van de Deense app 'Too Good To Go'. Die app zorgt ervoor dat overtollige maaltijden van de vuilnisbak gered worden. Tegen hoogstens de helft van de prijs kan je een overschotje bestellen dat anders wordt weggegooid. -
De beste ondernemers leren van hun fouten: “Het is mislukt, maar ik ben trots dat ik de sprong gewaagd hebt”
-
Ondernemer Jan Verlinden zet Belgische limonade opnieuw op de kaart met retrodrankje Ritchie
-
Nederlandse universiteit stelt nieuwe vacatures voor wetenschapsjobs alleen open voor vrouwen
De Technische Universiteit Eindhoven stelt vacatures voor wetenschappelijk personeel uitsluitend open voor vrouwen. Het college van bestuur heeft dat laten weten aan alle medewerkers en studenten. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer