Vlaanderen investeert in 2018 1,4 miljard euro in vlotter en veiliger verkeer: "Er gaan veel schoppen in de grond"
Vlaanderen zal volgend jaar 1,4 miljard euro investeren in vlotter en veiliger verkeer. Dat is een stijging van 64 procent tegenover de 907 miljoen euro in 2014. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "Er gaan volgend jaar veel schoppen in de grond", aldus de N-VA-minister.
Jaar na jaar breekt Vlaanderen nieuwe filerecords. Tegenover die recordfiles wil Weyts naar eigen zeggen ook recordinvesteringen plaatsen. Minister Weyts zet een aantal cijfers op een rij. Zo staan er in de periode 2018-2020 1.349 mobiliteitsprojecten in de planning.
In 2018 alleen gaat het om 1,4 miljard euro aan investeringen of 64 procent meer dan de 907 miljoen euro in 2014. In die 1,4 miljard euro zitten onder meer 520 miljoen euro aan investeringen door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), 187 miljoen euro investeringen door de Vlaamse Waterweg en 235 miljoen euro investeringen door De Lijn. Er wordt ook stevig ingezet op de grootste knelpunten van het Vlaamse verkeer: de ringwegen rond Antwerpen en Brussel (samen goed voor 52% van alle files in de avondspits). Zo zijn er in 2018 grote bedragen voorzien voor zowel de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM, 189 miljoen euro) en De Werkvennootschap (DWV, 129 miljoen euro), het vehikel dat de toekomstige herinrichting van de Ring rond Brussel volop aan het voorbereiden is.
De vele investeringen staan opgelijst in het Globaal Investeringsplan (GIP). Het is de eerste keer dat alle investeringen van de verschillende entiteiten van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken samengevoegd worden in één geïntegreerd plan.
Betere coördinatie
Vroeger werkten het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de waterwegbeheerders, De Lijn, het Departement MOW en entiteiten zoals de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) naast elkaar en stelden ze elk een eigen investeringsplan op. Het gebeurde dan weleens dat de wegbeheerder de weg openbrak en dat de waterwegbeheerder een jaar na de voltooiing van die wegenwerken begon aan een brug. Weyts: "Dankzij dit globale investeringsplan kunnen we de investeringen beter opvolgen en coördineren, om de hinder maximaal te beperken".
Blikvangers
Enkele blikvangers in het GIP zijn de 59 miljoen euro voor de Nieuwe Sluis in Terneuzen, de 38 miljoen euro voor het verhogen van enkele bruggen over het Albertkanaal, de 28 miljoen euro voor de nieuwe spitsstrook in Wilsele, de 20 miljoen euro voor de nieuwe stationsomgeving in Gent en de 50 miljoen euro voor de langverwachte start van de werken op Linkeroever in Antwerpen, in het kader van de Oosterweelverbinding.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
Weyts wil af van "hypocriete verklikkers" die bestuurders waarschuwen voor alcohol- en flitscontroles
Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA) is geen voorstander van een totaal alcoholverbod in het verkeer. Daardoor zou je de bestuurders bestraffen die zich vandaag wel aan de regels houden. Hij pleit er vooral voor harder op te treden tegen de hardleerse automobilisten. Weyts pleit ook voor een verbod op verkliktoepassingen, dat ook in Frankrijk in voege is. "Maar ik besef dat dat een weinig populaire maatregel is." -
ZEMST/WEMMEL/VILVOORDE/GRIMBERGEN/MEISE
"Minister, pak het sluipverkeer aan"
Omdat ze het zo beu zijn dat hun gemeenten dagelijks geteisterd worden door sluipverkeer hebben de burgemeesters van Meise, Zemst, Vilvoorde, Grimbergen en Wemmel een open brief naar mobiliteitsminister Ben Weyts gestuurd. "Onze wegen slibben dicht. Doe er iets aan", luidt het. Weyts begrijpt de kritiek, maar zegt ook dat de gemeenten zelf in actie moeten schieten. -
-
19
Regering gaat nieuwe gesloten centra voor illegalen bouwen in Jabbeke en Jumet
-
Melissa Depraetere (Vooruit): "Wie niet wil integreren, verliest zijn geld”
Nieuwkomers die niet willen integreren, zullen hun geld verliezen. Dat standpunt brengt interimvoorzitter van Vooruit Melissa Depraetere naar voren in De Zondag. “Dat gaat over rechten en plichten. Wij zouden voor nieuwkomers het leefloon vervangen door integratiesteun. Wie niet wil integreren, verliest zijn geld.” -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
PREMIUM
Was die miserie niet te voorkomen?
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Drugsgeweld in Oostende escaleert: politie zoekt verdachte van steekpartij op klaarlichte dag
Bewakingsbeelden tonen hoe een jongeman met een lichtblauwe trainingsvest wegspurt met in zijn handen een groot, gekarteld mes. Daar heeft hij enkele seconden voordien een andere man mee neergestoken, midden op straat in het centrum van Oostende. Mogelijk is er een link met het Nederlandse drugsmilieu. -
Aantal doden op Belgische wegen in eerste negen maanden op laagterecord
Het aantal doden op de Belgische wegen is in de eerste negen maanden van dit jaar gevoelig gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2016. Met 363 doden ter plaatse is er in België zelfs sprake van een laagterecord. Ook Vlaanderen tekent met 168 doden een laagterecord op. Dat blijkt uit de jongste verkeersveiligheidsbarometer van Vias, het instituut voor verkeersveiligheid en mobiliteit. -
PREMIUM
HET RAPPORT. Met onderscheiding geslaagd of gebuisd? Zo presteerden de Vlaamse ministers de afgelopen 4,5 jaar
33 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnoniem
Tom Faes
chris delanghe
Ronald Boudewijns
pierre Van den Wijngaert