Vrachtwagens mogen straks overal inhalen

François Bellot (MR), minister van Mobiliteit, werkt aan een aanpassing van de wegcode die toe laat dat vrachtwagens mogen inhalen op snelwegen met twee keer twee rijvakken. In andere Europese landen mag dat al.

tg

In de Federale Commissie Verkeersveiligheid kondigde de minister aan dat er einde komt aan het algemene verbod op het inhalen door vrachtwagens op de snelwegen met twee keer twee rijvakken.

De nieuwe wegcode, waarin de nieuwe regel wordt opgenomen, zou in de eerste helft van 2018 van kracht moeten zijn.

In België mag je niet inhalen op 2 x 2-snelwegen, tenzij anders aangegeven wordt met blauwe toelatingsborden. In de rest van Europa mag je wél inhalen, tenzij anders aangegeven wordt met verbodsborden. CD&V verkeersexpert Jef Van den Bergh pleitte een tijd geleden nog in Het Nieuwsblad voor een uniforme regelgeving. Die komt er nu dus.

Vrachtwagenchauffeurs moeten er zich, zo staat in de wegcode, van vergewissen dat ze zonder gevaar kunnen inhalen en dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen. Hij moet zijn plaats rechts opnieuw kunnen innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen. Hij moet ook op zeer korte tijd kunnen voorbijsteken.

Niet bij regen

“De wegbeheerder, de regio’s, zullen wel de bevoegdheid krijgen om een ??verbod op te leggen om in te halen op bepaalde stukken snelweg, wanneer ze dat nodig vinden. Dat moet dan wel duidelijk aangegeven worden met verkeersborden”, zegt Jasper Pillen, woordvoerder van François Bellot aan Het Nieuwsblad.

“Bij regenweer blijft inhalen op alle snelwegen verboden voor vrachtwagens”, klinkt het nog. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil hij de strijd zelfs opvoeren tegen truckers die inhalen bij regenweer. Vandaag mogen alleen agenten met eigen ogen de inbreuk vaststellen, maar vanaf volgend jaar zullen ook onbemande camera’s, zoals flitspalen en trajectcontroles, aanvaard worden als bewijs.

“Het inhalen bij regenweer staat in de top drie van grootste ergernissen in het verkeer, zo blijkt uit onze verkeersbarometer. Bestuurders vinden het asociaal en gevaarlijk”, zegt Maarten Matienko daarover.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen