Vijf gevaarlijke kruispunten op A12 worden heraangelegd

De Vlaamse Overheid heeft beslist om de gelijkgrondse kruispunten aan de A12 aan te pakken. Een eerste studie doet twee van de vijf kruispunten verdwijnen en voorziet in een ondertunneling.

Jef Wijckmans

De onoverzichtelijke en drukke kruispunten op de A12 in Aartselaar en Wilrijk vormen al jaren een doorn in het oog van wie deze verkeersknopen moet trotseren. De veiligheid en de doorstroming op de kruispunten van de A12 met Langlaarsteenweg/Bist tot de Atomiumlaan/Terbekenhofdreef laten te wensen over.

Het herinrichten van deze kruispunten moet ervoor zorgen dat de A12 zijn functie als snelweg ten volle kan vervullen, terwijl een goede ontsluiting van de achterliggende gemeenten gegarandeerd blijft. Tot slot moet het veilig en vlot organiseren van lokaal verkeer dat de A12 kruist ook de leefbaarheid in Aartselaar en het zuiden van Antwerpen verbeteren.

200.000 euro voor studie

Daarom heeft minister Ben Weyts (N-VA) 200.000 euro vrijgemaakt voor een studie over de omvorming van de A12 en is AWV al met een onderzoek gestart. Hieruit blijkt dat het oversteken van de A12 het best via de kruispunten van Bist/Langlaarsteenweg, Cleydaellaan/Kontichsesteenweg en Terbekehofdreef/Atomiumlaan gebeurt. De Helststraat/Guido Gezellestraat en Vluchtenburgstraat/Leugstraat zullen in dit scenario de A12 dus niet meer kruisen en enkel aansluiten op de zijweg N177.

Verder blijkt ook dat het ruimtelijk inpassen van overbruggingen een stuk complexer is dan ondertunnelen. Op basis van deze tussentijdse resultaten hebben AWV en de gemeenten Antwerpen, Aartselaar, Niel, Hemiksem en Schelle beslist om het ontwerp van de A12 verder uit te werken met een ondertunneling.

Er zal verder bestudeerd worden hoe de kruispunten er moeten gaan uitzien. Daarnaast zal ook onderzocht worden hoe de voorzieningen voor voetgangers en fietsers zo veilig mogelijk kunnen worden gemaakt.

De studie zal nu verder uitgewerkt worden tot een concreet plan. In de loop van 2018 wordt dit de eerste keer voorgelegd aan een breder publiek. In 2021 moet de eerste schop in de grond gaan.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER