© BELGA

OPINIE. “De sperperiode mag niet afgeschaft worden”

Deze week lanceerde minister Kris Peeters opnieuw het voorstel om de sperperiode af te schaffen. De sector, zowel zelfstandigen als ketens, is hiervoor nochtans verre van vragende partij en schoof in het verleden meermaals een negatief advies hieromtrent naar voor.

Waarom is die sperperiode, de maand voorafgaand aan de solden waarin geen reclame gemaakt mag worden voor prijsverlagingen binnen de modesector, dan zo belangrijk?

De sperperiode is in eerste instantie bedoeld om de eerlijke concurrentie tussen handelszaken te vrijwaren en ervoor te zorgen dat kmo’s beschermd worden tegen multinationals die het hele jaar door kortingen geven. Door de sperperiode wordt een momentum gecreëerd waar alle handelszaken op hetzelfde moment aan de solden kunnen beginnen, de enige periode waar men in België met verlies mag verkopen. Door de afschaffing van de sperperiode komen deze solden mogelijk ook in het gedrang, wat nog een grotere stimulans zal zijn om voortdurend kortingen te geven. Hier bovenop zien we dat de solden nog steeds heel wat volk trekken en een goede verkoop met zich meebrengen. Het wegnemen van de sperperiode neemt de facto ook dat belangrijke momentum van de solden weg: wie zal immers nog wachten om niet eerder met kortingen te beginnen? Met marges die binnen de sector reeds sterk onder druk staan kunnen we een steeds verdergaande prijzenslag missen als kiespijn. Kmo’s zijn niet opgewassen tegen de voortdurende stroom van kortingen van grote multinationals en worden op die manier sneller uit de markt geduwd.

De wetgeving rond de sperperiode afschaffen omdat deze ”uitgehold wordt door onder andere koppelverkoop en niet nageleefd wordt”, gaat niet op. De rechtsonzekerheid die momenteel heerst heeft vooral te maken met het gebrek aan controles vanwege de Economische Inspectie. Er is nood aan duidelijke regelgeving zodat iedereen weet waaraan zich te houden en welke sancties er op inbreuken staan.

Niet alleen kmo’s verliezen bij het verdwijnen van de sperperiode: multimerkenzaken die zorgen voor diversiteit in aanbod, nicheproducten, shopbeleving en authenticiteit verdwijnen sneller en de consument krijgt eenheidsworst voorgeschoteld. En wat met korting op onverwachte momenten? Vandaag een stuk kopen dat morgen onaangekondigd dertig procent goedkoper aangeboden wordt in dezelfde winkel. Van bedot gesproken.

In plaats van de discussie over de sperperiode te blijven voeren, zou werk gemaakt moeten worden van maatregelen die kmo’s beschermen zoals het instellen van een regelgeving die destructieve prijsstrategieën tegen gaat. Enkel op deze manier zal de beoogde eerlijke concurrentie tussen handelaars gevrijwaard blijven zodat deze allen in een sterk verzadigde en concurrentiële markt overeind kunnen blijven.

© hbvl