Fietskoeriers haken af door kou, examens én onzeker statuut: Deliveroo draait vierkant

© Photo News

“Geen restaurants beschikbaar”, of: “Onze koeriers zijn té druk bezig”, staat er de laatste weken opvallend vaak te lezen op de website van de razend populaire afhaaldienst Deliveroo. Maar achter de schermen is de crisis door afhakend personeel niet ver weg. “De fietsers hebben examens en zijn de idiote en onzekere werkomstandig­heden kotsbeu”, zegt vakbondsafgevaardigde Steven Steyaert (ABVV).

Pieter Huyberechts

Wat is er loos? We hebben honger in Gent. Of: Waar zijn al die restaurants in de stad plots naartoe? Laat ons aub niet verhongeren.

Op sociale media duiken ze almaar meer op, de verontwaardigde (en luie?) twitteraars die zich afvragen of Deliveroo, de website waar je met enkele muisklikken en een kredietkaart pizza, pasta of sushi thuis ge­leverd krijgt, misschien in slechte doen verkeert. Neen, dat is absoluut niet zo, verzekert het bedrijf. We zitten nu eenmaal in de kerstperiode.

Achter de schermen is er echter meer aan de hand, zegt Steven Steyaert, nationaal vakbondsafgevaardigde bij ABVV. Hij volgt “de gangsterpraktijken” van Deliveroo al maanden van nabij en zegt dat heel wat fietsers er de voorbije weken in grote steden als Gent, Antwerpen en Brussel de brui aan ­gaven. “Laat het duidelijk zijn: de hype rond Deliveroo is nog lang niet voorbij en het bedrijf telt nog steeds een paar duizend fietsers. Maar achter de schermen heerst grote onzekerheid nu blijkt dat er massaal veel fietsers ­afhaken en klanten hun heil zoeken bij andere spelers op de markt.”

© fred debrock

Kou, examens en onzekerheid

Waarom de fietsers afhaken? Er is het koude weer natuurlijk. En het feit dat de meerderheid nu in de blok zit voor de komende examenperiode. Maar volgens Steyaert zit de ma­laise dieper. “Een studie van ons komt tot de conclusie dat de gemiddelde Deliveroo­koerier het amper anderhalve maand volhoudt.” Een uurloon van 9,32 euro weegt blijkbaar niet op tegen het ­vele fietsen in de winterkou, stelt de vakbondsman vast.

Bovendien staan de fietsers grote veranderingen te wachten. “Eind januari worden alle koeriers verplicht om zelfstandig jobstudent te worden”, zegt Steyaert. “Ze zullen dan 5 euro per levering verdienen, en krijgen een gratis verzekering. Klinkt allemaal aanlokkelijk, maar in de praktijk zitten die jonge mensen met grote on­zekerheid rond de concrete gevolgen voor kindergeld en studietoelagen. Deliveroo grossiert niet in duidelijke communicatie. Daar komt nog bij dat de koeriers geen eigen fiets krijgen en zelf moeten opdraaien voor fietsbroek en telefoonkosten.”

De vakbondsafgevaardigde noemt de arbeidspraktijken van Deliveroo openlijk degoutant en spreekt van sociale dumping. “Het gebrek aan respect voor het jonge personeel – voor velen is het een eerste job – is ontluisterend.”

“Aantal koeriers is gestegen”

“Tijdens de kerstperiode is het normaal dat koeriers die studenten zijn, ervoor kiezen om te studeren”, reageert een woordvoerder van Deliveroo. “Deliveroo biedt tijdens de kerstvakantie een volledige service, met uitzondering van slechts twee dagen. Vanaf 1 januari zijn we weer volledig open.”

Nog volgens Laudelout heeft het nieuwe werkmodel voor de Deliveroo-koeriers geen invloed gehad op het aantal koeriers. “In oktober is het aantal zelfstandige koeriers gestegen naar 450, wat aantoont dat er bij de koeriers een vraag is naar goed betaald werk gekoppeld aan de vrijheid om te kiezen waar en wanneer ze werken.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen