© Photo News

© FRED DEBROCK

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Fietskoeriers haken massaal af, Deliveroo draait vierkant

“Geen restaurants beschikbaar”, of: “Onze koeriers zijn té druk bezig”, staat er de laatste weken opvallend vaak te lezen op de website van de razend populaire bezorgdienst Deliveroo. Achter achter de schermen is de crisis door afhakend personeel niet ver weg.

Pieter Huyberechts

Op sociale media duiken almaar meer verontwaardigde reacties op over Deliveroo, de website waar je met enkele muisklikken en een kredietkaart eten thuis geleverd krijgt. Volgens het bedrijf gaat het moeizaam vanwege de kerstperiode.

Maar volgens Steven Steyaert, nationaal vakbondsafgevaardigde bij ABVV, is er meer aan de hand. Hij volgt “de gangsterpraktijken” van Deliveroo al maanden van dichtbij en zegt dat heel wat fietsers er de voorbije weken in grote steden als Gent, Antwerpen en Brussel de brui aan gaven. “Laat het duidelijk zijn: de hype rond Deliveroo is nog lang niet voorbij en ze tellen nog steeds een paar duizend fietsers. Maar achter de schermen heerst er grote onzekerheid nu blijkt dat er fietsers massaal afhaken en klanten hun heil zoeken bij andere spelers op de markt.”

Waarom de fietsers afhaken? Er is het koude weer natuurlijk. En het feit dat de meerderheid nu in de blok zit voor de komende examenperiode. Maar volgens Steyaert zit de malaise dieper. “Een studie van ons komt tot de conclusie dat de gemiddelde ­Deliveroo-koerier het amper anderhalve maand volhoudt.” Een uurloon van 9,32 euro weegt blijkbaar niet op tegen het vele fietsen in de kou, stelt de vakbondsman vast.

Verplicht zelfstandig

Bovendien staan de fietsers grote veranderingen te wachten. “Eind januari worden alle koeriers verplicht om zelfstandig jobstudent te worden”, zegt Steyaert. “Ze zullen dan 5 euro per levering verdienen, en krijgen een gratis verzekering. Klinkt allemaal aanlokkelijk, maar in de praktijk zitten die jonge mensen met grote onzekerheid rond de concrete gevolgen voor kindergeld en studietoelagen. Deliveroo grossiert niet in duidelijke communicatie. Daar komt nog bij dat de koeriers geen eigen fiets krijgen en zelf moeten opdraaien voor fietsbroek en telefoonkosten.”

De federaal vakbondsafgevaardigde noemt de arbeidspraktijken van ­Deliveroo openlijk degoutant en spreekt van sociale dumping. “Het gebrek aan respect voor hun jonge personeel – voor velen is het een eerste job – is ontluisterend.”

“Aantal koeriers is gestegen”

“Tijdens de kerstperiode is het normaal dat koeriers die studenten zijn, ervoor kiezen om te studeren”, reageert Tanguy Laudelout namens Deliveroo. “Deliveroo biedt tijdens de kerstvakantie een volledige service, met uitzondering van slechts twee dagen. Vanaf 1 januari zijn we weer volledig open.”

Nog volgens Laudelout heeft het nieuwe werkmodel voor de Deliveroo-koeriers geen invloed gehad op het aantal koeriers. “In oktober is het aantal zelfstandige koeriers gestegen naar 450, wat aantoont dat er bij de koeriers een vraag is naar goed betaald werk gekoppeld aan de vrijheid om te kiezen waar en wanneer ze werken.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER