Waarom deze campagne na amper één dag in de vuilnisbak verdwijnt

© rr

Eén dag nadat ze werden opgesteld langs de Vlaamse wegen, worden de affiches over het “pensioen” van de praatpalen alweer weggehaald. En dat op vraag van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). De oproep geeft een “volledig verkeerd signaal”. “Bij pech bel je voortaan 112” staat er in grote letters. “Maar het kan niet de bedoeling zijn dat mensen vanaf nu het noodnummer bellen voor elke platte band.”

wim brillouet

Vanaf november verdwijnen ze, de 1.350 praatpalen die er nog staan langs de Vlaamse auto­wegen. En dat wilde de Vlaamse overheid u graag laten weten met een grootse campagne die zo’n 10.000 euro heeft gekost. Maar de affiches – die er pas sinds dinsdag hangen – zullen even snel verdwijnen als ze gekomen zijn. Het gaat mogelijk om een honderdtal borden.

Het probleem? De boodschap op de affiches. Onder het campagnebeeld – een praatpaal in een rolstoel met een dekentje – staat de oproep “Bij pech bel je voortaan 112”. “Een goedbedoelde boodschap, maar nu lijkt het dat je voor elke pechverhelping – zoals een platte band – naar de nooddiensten moet bellen”, zegt Jan Jambon (N-VA), die als minister van Binnenlandse Zaken verantwoordelijk is voor de noodcentrales. “Dat willen we écht verhinderen. Het noodnummer 112 bel je ­enkel en alleen voor urgente gevallen. Denk drie keer na voor je dat nummer belt: die boodschap leek met ­deze campagne te worden onder­graven.”

Gisteren is er spoedoverleg geweest tussen de kabinetten van Jambon en zijn collega Ben Weyts (N-VA), die als Vlaams minister van Mobiliteit verantwoordelijk is voor de campagne. De conclusie was duidelijk: die affiches moeten meteen verdwijnen. Dikke pech.

Nieuw nummer?

Dus zijn er sinds vanochtend plakkers op de baan om de affiches weg te halen. De campagne heeft zo amper één dag geduurd. Was dit dan niet te voorspellen? “We hebben dit wel degelijk met de hulpdiensten overlegd”, zegt Lieselotte Bailly van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), dat de campagne coördineert. “Een nieuw nummer in het leven roepen leek niet de beste oplossing. Het gekende noodnummer 112 leek dat wel. Maar we begrijpen de verwarring.”

“De overheid had dit wél kunnen inschatten. Ze roept zelf al jaren op dat je niet nodeloos mag bellen naar hulpdiensten. Die zijn al overbelast”, zegt Chris Addiers, voormalig voorzitter van Brandweer Vereniging Vlaanderen.

Nu al contacteert één op de vier bellers de noodcentrale met een oproep die helemaal niet urgent is. “Daarom is er beslist om de campagne meteen te stoppen. We bekijken of er een andere campagne nodig is”, zegt minister Weyts. “We moeten de mensen laten weten waar ze dan wél terechtkunnen als de praatpalen er niet meer zijn.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen