Lage-emissiezone in Brussel van kracht: vervuilende dieselwagens niet meer welkom
Vanaf 1 januari geldt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende dieselwagens zullen er in 2018 niet meer mogen rijden. De LEZ wordt stapsgewijs ingevoerd. Vanaf 2018 kunnen dieselvoertuigen zonder Euronorm of met de norm Euro 1 niet meer rondrijden in Brussel.
De jaren nadien worden de normen verstrengd. Vanaf 2019 gelden de beperkingen ook voor benzinevoertuigen zonder Euronorm of met Euro 1, net als dieselvoertuigen met Euro 2.
Momenteel zijn er al vijftig intelligente camera's geïnstalleerd in het gewest. Het uiteindelijke netwerk zal uit ongeveer 200 camera's bestaan. Wie de toegangscriteria tot de Brusselse lage-emissiezone niet naleeft, krijgt een boete van 350 euro. Elke overtreding zal worden bestraft met hetzelfde bedrag. De invoering van de LEZ gaat weliswaar gepaard met een overgangsfase van negen maanden, waarbinnen geen boetes zullen worden opgelegd. De automobilisten worden geverbaliseerd en gewaarschuwd.
Boete
Wie een boete krijgt, kan pas drie maanden daarna een nieuwe boete oplopen. Die maatregel moet toelaten de nodige stappen te zetten om van voertuig te veranderen of nieuwe verplaatsingsgewoonten aan te nemen
Uitzonderingsregelingen
Behalve uitzonderingsregelingen, heeft de reglementering betrekking op personenwagens, bestelwagens tot 3,5 ton (voertuigencategorie N1 op het inschrijvingsbewijs) en bussen en autocars, ongeacht of ze ingeschreven zijn in België of het buitenland.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Lagere elektriciteitsfactuur, duurder bier, strengere regeling vervroegd pensioen: dit verandert vanaf nieuwjaar
Nieuwe maand, nieuwe wetten. Een overzicht van wat er allemaal verandert op 1 januari. -
-
PREMIUM
Vandaag wordt een zomerse dag, maar niet in heel het land. Onze weerman legt uit waar we zon mogen verwachten
-
Technisch probleem aan bagagesysteem op Brussels Airport opgelost: deel vluchten zonder valiezen vertrokken
Door een technisch probleem aan een deel van het bagagesysteem op de luchthaven van Zaventem zijn dinsdagochtend verschillende vluchten zonder valiezen vertrokken. In de vroege ochtend leidde dat ook tot enkele vertragingen. Brussels Airport laat weten dat het probleem kort voor de middag verholpen werd.Zaventem -
Geen treinverkeer tussen Brussel en Leuven door ongeval in Kortenberg
Door een persoonsongeval woensdag om 11.15 uur ter hoogte van Kortenberg ligt het treinverkeer tijdelijk stil op de vier sporen tussen Brussel en Leuven. Dat meldt spoornetbeheerder Infrabel.Kortenberg -
BRUSSEL
Ook Brussel bant vervuilende wagens
-
PREMIUMHLN ONDERZOEK25
“Job verloren? Stem op Vooruit of PVDA. Vlaams Belang? Dat is een controversiële partij.” Hoe onze reporter ontdekt dat Snapchat “onrustwekkend” stemadvies geeft aan jongeren
-
49
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee: Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen? Dit is jullie mening
Verkeersinstituut Vias vindt dat de marge niet meer dan 3 km/u mag bedragen bij flitscontroles. Vandaag is die marge 6 km/u voor snelheden van meer dan 100 km/u. Op de autosnelweg kan je met andere woorden pas geflitst worden vanaf een snelheid van meer dan 127 km/u. Wat denk jij? Is de verlaging van de marge een goed idee? Eerder vandaag lieten we experts aan het woord. Nu is het jullie beurt. -
Bezorgde artsen richten zich tot Brusselse regering: "Uw bevolking leeft vandaag in gevaarlijke en ongezonde lucht"
In een open brief roepen 96 artsen de Brusselse regering op om zes duidelijke maatregelen te nemen om de dodende luchtvervuiling in de hoofdstad aan te pakken. "Het terugdringen van het aantal slachtoffers door luchtvervuiling is mogelijk, maar vereist meer ambitie en efficiënte maatregelen", luidt het in de open brief die vandaag in De Standaard en Le Soir werd gepubliceerd. -
PREMIUM
Vervuilende diesels komen Brussel niet meer binnen
62 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFreddy De Vos
mieke jansens
Gino Denil
Martin Van Lersberghe
Phil Duncan