Bert Lauwers

Nieuwjaarsbrief aan Marc Coucke: ‘Er is vrijwel niemand op wie Marc niet ooit kwaad is geweest’

Bert Lauwers redacteur bij Trends

Flamboyante entrepreneurs met zo veel durf en joie de vivre zijn veel te dun gezaaid. Geen enkele bedrijfsleider heeft ooit beter de media bespeeld. De nieuwjaarsbrief aan Marc Coucke.

Beste Marc,

De voorbije jaren hebben we in Trends regelmatig je business, je strategie en je gedrag ontleed en becommentarieerd. Leuk vond je dat niet altijd, maar dat vleugje driftkikkergedrag is je graag vergeven.

Ook Trends ontsnapte niet aan je toorn. We hebben je een wandelend woelwater, een lepe lefgozer en een woelige waaghals genoemd, maar ook het slimste en sluwste jongetje van de klas.

We gaven je de bijnaam Marc Midas, naar de mythische koning die alles wat hij aanraakte, in goud veranderde. “Er is vrijwel niemand op wie Marc niet ooit kwaad is geweest, soms voor futiliteiten”, zei een ingewijde ons.

Begin jaren 2000 schoot je wel vaker uit je krammen. Toen was je beursavontuur met Omega Pharma niet altijd een goednieuwsshow, zodat openlijk werd geopperd of je een gevallen engel dreigde te worden. Die kritiek stoorde je steeds harder, en je afscheid van de beurs in 2012 moet een hele opluchting zijn geweest.

“Als je Marc één ding moet nageven, dan is het dat hij een ongelofelijk opportunistische commerciële flair heeft.” Dat zei Yvan Vindevogel, de man die je bij Omega Pharma binnenhaalde om zich nadien door jou te laten uitkopen.

Het is ook wat: fortuin maken met een poepsimpel product zoals shampoo. Je bouwde Omega Pharma uit tot een boeiend farma-imperium, dat je drie jaar geleden verkocht aan het Amerikaanse Perrigo. Die deal maakte van jou een euromiljardair. Dat Perrigo een hoop te veel betaalde, is niet jouw probleem, toch?

De heisa over je gigantische fortuin wist je meteen te temperen door te beloven de cashopbrengst uit die verkoop, 620 miljoen euro, te herinvesteren in Belgische bedrijven. En je hebt woord gehouden.

Je imperium omvat nu een opwindende mix van investeringen in vastgoed, entertainment en gezondheid. Bovendien roest je oude liefde voor aandelentransacties in beursgenoteerde bedrijven niet, en heb je vooral via je fel gemediatiseerde Durbuy-project ook naam gemaakt in Franstalig België.

En we mogen niet voorbijgaan aan je opmerkelijke opgang in de sport. Je werd al snel sponsor van een topwielerploeg en je koesterde al lang ambitieuze plannen in het voetbal. Bij Club Brugge viste je nog achter het net, maar daardoor werd KV Oostende je speeltuin.

En nu ben je plots eigenaar van Anderlecht, dat er alleen maar van kan profiteren dat je nog een eitje te pellen hebt met die gozers van Club. En voor ons moet je je zeker niet inhouden in de statige Anderlecht-salons.

Niet dat je ons advies nodig hebt, want zoals je vroegere CFO en kompaan Jan Peeters stelde: “Entertainen zit in zijn karakter. Dat is zeker niet gespeeld. Hij is gewoon een levensgenieter pur sang.'”

Toen je begin 2015, na de verkoop van Omega Pharma, je eerste grote investering aankondigde – 75 miljoen euro in het bouwbedrijf van je vriend Bart Versluys – somde je ook de criteria op waaraan je investeringen moesten beantwoorden. Bovenaan op je lijstje: het moet geestig zijn. De beelden van de polonaise en van je schlagerhit Couckenbak staan op ieders netvlies gebrand.

Beste Marc, we wensen je een gezond 2018, vol lumineuze ideeën voor investeringen en vol boude uitspraken. Want verbaal, en op de sociale media, ben je ijzersterk, en je geniet duidelijk van de aandacht.

“Hij zal altijd zijn mening geven, tegen koning, keizer en admiraal”, zei je vroegere CFO. Ons zul je er niet over horen klagen dat je niet zinnens bent op je lauweren en je geldkoffer te rusten. Integendeel, we zijn razend benieuwd welke konijnen je dit jaar nog uit je hoed tovert.

We hebben al eens betreurd dat je, voor zover we weten, niet kunt worden gekloond. Flamboyante entrepreneurs met zo veel durf en joie de vivre zijn veel te dun gezaaid. En geen enkele bedrijfsleider heeft ooit beter de media bespeeld dan jij.

Coucke is een merk geworden. Daarom suggereren we je met aandrang een boek te schrijven over je levens-, je investerings- en je managementprincipes. Dat wordt geheid een bestseller die door kandidaat-ondernemers en jonge managers wordt verslonden. En na het boek, de film, Pillen, poen en prestige. Of Couckenbak, the movie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content