"De Tijd" blaast 50 kaarsjes uit en haalt eerste voorpagina van onder het stof
Precies een halve eeuw geleden verscheen voor het eerst āDe Financieel-Economische Tijdā, het Vlaamse antwoord op "L'Echo de la Bourse". De voorpagina van toen zit bij de krant van vandaag, ter vergelijking. Bij de 50e verjaardag roemt de redactie "het succesverhaal van de Vlaamse economie."Ā
Op 3 januari 1968 rolde het eerste exemplaar van āDe Financieel-Economische Tijdā van de persen. Franstalig BelgiĆ« had al sinds 1881 een zakenkrant, āLāEchoā. De Vlaamse tegenhanger werd opgericht door het Vlaams Economisch Verbond, samen met enkele bedrijven en privĆ©personen. Daar kwamen ronkende verklaringen aan te pas over Vlaamse economische ontvoogding. De krant werd een āwerktuigā genoemd āvoor al wie in het economisch bestel verantwoordelijkheid draagt.ā
De zalmroze krant
Sinds 2009 verschijnt de krant op zalmkleurig papier, net als de Financial Times. āDe Tijdā was de eerste krant met een digitale editie. In 2005 werd ze overgenomen door De Persgroep. Stephanie De Smedt is hoofdredacteur. In "De Ochtend" op Radio 1 zei ze te verwachten dat er in 2018 voor het eerst meer lezers zullen zijn via het internet dan op papier.Ā
De eerste oplage bedroeg zoān 10.000 exemplaren; nu worden er meer dan 41.000 verkocht, op papier en digitaal (CIM-cijfers 2015). De weekend-Tijd verkoopt zo'n 50.000 exemplaren.
āHet mooiste cadeau dat de krant zich op haar vijftigste verjaardag kan wensen, is het succesverhaal van de Vlaamse economie de voorbije halve eeuw.ā
De redactie van āDe Tijdā is optimistisch gestemd over de voorbije halve eeuw: āHet leven is in 2018 onnoembaar beterā. De krant somt een aantal succesverhalen uit de Vlaamse economie op, en die wegen door tegenover de mislukkingen.Ā
Voor de toekomst ziet de zakenkrant zichzelf als een āwerktuig van koele informatie en warme inspiratieā.Ā En wat de Vlaamse economie betreft: āWe moeten niet langer streven naar ontvoogding, maar naar manieren om nog beter het verschil te maken in de wereld.ā Aan 50 vooraanstaande Vlamingen uit de bedrijfswereld heeft de krant trouwens ābusinesslessen ter inspiratieā gevraagd.Ā
"B. T. W. nu algemeen in Frankrijk en Duitsland"
De voorpagina van de krant van toen zit bij de editie van vandaag. Met als koppen: āB.T.W. nu algemeen in Frankrijk en Duitslandā. (In BelgiĆ« zou de BTW pas op 1 januari 1971 worden ingevoerd.) Ook nieuws van 3 januari 1968: een drastisch saneringsplan voor de Amerikaanse betalingsbalans, de tweede geslaagde harttransplantatie of de invoering van de vijfdaagse werkweek in de Sovjetunie.
Ter vergelijking: de frontpagina vandaag titelt āGrotere bescherming beleggers kost Belgische banken miljoenenā en āVlaamse ondernemers stappen in Franse wijnvatenmakerā.