Geert Noels: "Vroeger stuurde Michel een persbericht, nu gebruikt hij Facebook. Ik zie het probleem niet"

Volgens Geert Noels, econoom en opiniemaker, zijn sociale media geen vloek maar een zegen voor de democratie. Dat schreef hij in een opiniestuk in De Morgen. Hij verduidelijkte zijn standpunt in het Radio 1-programma "De ochtend". 

"We komen uit een uitzonderlijke periode waar de klassieke media een monopolie hadden op opinies en op de reacties op die opinies", stelt econoom Geert Noels. "Nu gaan we terug naar een periode waar iedereen die een mening heeft, die op één of andere manier kan ventileren. Vroeger kon dat via de fora, letterlijk de markten, vandaag via sociale media."

Noels ziet de komst van de sociale media eerder als een verrijking. "Waar ik vroeger geen feedback kreeg als opiniemaker, krijg ik nu wel kritiek en andere inzichten en zo kan ik mijn visie bijstellen. Als sociale media op een correcte manier gebruikt worden, kunnen ze een aanwinst zijn voor het debat."

De econoom schreef het opiniestuk naar aanleiding van de kritiek op premier Charles Michel (MR). De premier reageerde op de kwestie rond Soedan via een Facebookbericht en passeerde zo de klassieke mediakanalen (zie inzet: "Premier Michel roept op tot nuance en verantwoordelijkheidszin")

"Vroeger had de premier de mogelijkheid om een persbericht te sturen, een persconferentie te houden of naar het parlement te stappen. Nu gebruikt hij Facebook als communicatiekanaal, ik zie het probleem niet", zegt Geert Noels in "De ochtend". "Een Facebookpost is even goed als een persbericht. Maar de premier geeft wel een duidelijke boodschap op die manier."

"We zien via sociale media een volledig beeld van personen en dat vind ik een verrijking", voegt Noels er nog aan toe. "Bijvoorbeeld president Trump die heel vaak via Twitter communiceert op een ruwe manier, toont zo z'n ware gelaat. Vroeger zouden een aantal van zijn karaktertrekken onder de oppervlakte zijn gebleven."

Een opinie is maar zo goed als de feiten waar het zich op baseert. 

Maar er circuleert ook heel wat fake news op de sociale media. Volgens Noels moeten de klassieke media daarom hun rol herdefiniëren. Ze moeten zich meer concentreren op het checken van feiten en het garanderen van de volledigheid van de feiten. Zo kunnen ze de feiten in het juiste kader plaatsen. 

"Ik denk dat traditionele media minder hun rol moeten zoeken in het verspreiden van allerhande opinies en veel meer moeten teruggaan naar de feiten zelf. Omdat een opinie maar zo goed is als de feiten waar het zich op baseert. Daar kunnen klassieke media een grote rol spelen."

Leerproces

Maar ook bij de sociale media zit een regisseur achter de schermen. Sites als Google, Facebook en dergelijke meer, maken gebruik van algoritmes en bepalen zo wat we te zien krijgen en wat niet. "Daar moeten we inderdaad rekening mee houden, maar bij klassieke media werden de lezersbrieven eveneens gefilterd door een redactie. Dus toen kreeg je ook geen juist beeld van de lezersreacties."

"We zitten middenin een leerproces, waarbij we allemaal moeten leren omgaan met informatie en met reacties. Niet elke reactie hoeven we te lezen. Maar het is een verrijking dat opinies die we vroeger niet te zien kregen, nu via sociale media wel een weg vinden naar het publiek."

Meest gelezen