Direct naar artikelinhoud
Sparen

Bankieren doen we het liefst van al online

Bankieren doen we het liefst van al online
Beeld Photo News

De consument gaat mee met zijn tijd, zo blijkt uit een recent tevredenheidsonderzoek naar financiële instellingen: internetbankieren en mobiel bankieren winnen het van het oude, vertrouwde bankkantoor. En dat heeft veel te maken met de openingsuren.

De financiële adviessite Spaargids.be organiseerde onlangs samen met onafhankelijk onderzoeksbureau iVox en Santander Consumer Bank een grootschalige enquête rond de tevredenheid van de consument over de financiële instellingen.

Daaruit blijkt dat het internetbankieren intussen bijzonder fel gesmaakt wordt. 82 procent van de ondervraagden geeft het internetbankieren van zijn of haar bank een score van 8, 9 of 10 op 10. Dat de oudere generatie 'niet mee' is, lijkt ook een misvatting, want ook 85 procent van de vijftigplussers geeft dergelijke scores. De hoofdreden voor de goede punten is het gebruiksgemak van het thuisbankieren.

Ook het mobiel bankieren scoort ontzettend goed. Zo is 81 procent blij dat ze via smartphone of tablet betalingen kunnen uitvoeren en de eigen financiële situatie kunnen opvolgen. Hier is het verschil tussen de generaties iets beter voelbaar: waar meer dan 80 procent van de twintigers en dertigers mobiel bankiert, daalt dat cijfer bij de zestigplussers tot 60 procent en bij de zeventigplussers tot minder dan 50 procent.

De beste scores voor online bankieren werden behaald door AXA (8,7 op 10), Argenta (8,6 op 10), Nagelmackers (8,2 op 10), KBC (8 op 10) en Belfius (8 op 10).

Lees ook: Dit was de beste spaarrekening van 2017

En het klassieke bankkantoor?

Dat moet 24 uur op 24 uur en 7 dagen op 7 open zijn, als het van de (jonge) consument afhangt. De klassieke bankkantoren krijgen dan wel geen klachten over klantvriendelijkheid of expertise van haar personeel (tevredenheidsscores zijn respectievelijk 95 en 88 procent), maar het schoentje knelt bij de beperkte openingstijden. Vooral jongeren, die gewend zijn om via hun smartphone op eender welk moment toegang te krijgen tot allerlei diensten, vinden 'normale' openingsuren onvoldoende. 31 procent is dan ook niet tevreden over de beschikbaarheid van het kantoorpersoneel, 24 procent maakt er ook kritische opmerkingen over.

Al zijn er wel uitzonderingen. Zo krijgt Argenta van haar klanten een score van 8,7 op 10 voor de werking van de kantoren... en 8,6 op 10 voor haar online formule.

De beste scores voor de werking van de kantoren komen op naam van AXA (8,8 op 10), Argenta (8,7 op 10), vdk (8,1 op 10), Nagelmackers (7,8 op 10) en Deutsche Bank (7,6 op 10).

Trouwe klanten

Nog een opvallend resultaat uit het onderzoek: wie slechts klant is van één bank, is véél tevredener dan wie klant is bij meerdere banken. In de eerste groep landt de algemene tevredenheid op 87 procent, bij de tweede groep zakt die naar een bedroevende 52 procent. 

Lees ook:

Argenta, AXA en Binck grote winnaars van de eerste Spaargids.be Bank Awards

Meer dan 80% jongeren bankiert mobiel

Dit was de beste spaarrekening van 2017