Direct naar artikelinhoud
Opinie

Zou Einstein zich nog inschrijven voor viool in het Deeltijds Kunstonderwijs?

Boudewijn CoxBeeld rv

Chris Lembrechts, Serge Vermunicht, Tim Ouderits, Myriam Bogaerts en Boudewijn Cox (foto) zijn leerkrachten muziek uit het Deeltijds Kunstonderwijs

Bij elke Koningin Elisabethwedstrijd vraagt men: “Waar zitten onze Belgen toch?”. En telkens antwoordt het Deeltijds Kunstonderwijs (DKO): “Wij willen kinderen op jonge leeftijd laten beginnen met instrumentles”. Dit verhoogt hun kansen enorm om op topniveau mee te draaien, niet alleen in de muziekwereld maar ook in de kenniseconomie. Wie muziekles volgt, een instrument bespeelt, presteert beter op school. Muziek ontwikkelt heel wat bij kinderen : verstand, motoriek, creativiteit, discipline, doorzettingsvermogen, wiskundig inzicht, enzovoort.

Ziet u uw kind degelijk instrumentles krijgen aan 4 minuten per week? De gemiddelde groepsgrootte is namelijk 15 leerlingen per lesuur muziekinitiatie volgens het nieuwe decreet

Met het nieuwe decreet is er nu de kans om op jongere leeftijd (6 jaar) te starten met instrument, althans volgens de mantra in de pers van minister Crevits (DM 5/1). De werkelijkheid toont een ander plaatje: ziet u uw kind degelijk instrumentles krijgen aan 4 minuten per week? De gemiddelde groepsgrootte is namelijk 15 leerlingen per lesuur muziekinitiatie volgens het nieuwe decreet. 4 minuten per kind per week is de tijd die het ministerie ter beschikking stelt van het DKO. Het is onzinnig om te denken dat dit kwalitatief groepsgericht kan aangepakt worden. Vanaf week 1 zit je met niveauverschillen tussen de kinderen. Als dit niet persoonlijk opgevolgd kan worden, zullen leerlingen snel afhaken en is dit een totaal gemiste kans. Nochtans zijn ook heel wat ouders vragende partij om hun kinderen jong te laten starten met muziek. Omdat zij inzien hoe waardevol dit kan zijn voor hun kind.

In de geschiedenis van de mensheid is het al eeuwen zo dat het aanleren van een instrument een individueel onderricht vereist. Je leert immers tegelijkertijd een taal (zowel geschreven als gezongen), je leert die taal spelen op je instrument, je leert de wiskundige inhoud van die taal, fijne motoriek om die taal te kunnen uiten, je bent creatief bezig, je leert je emotioneel evenwichtig uiten waardoor muziek ook vaak therapeutisch werkt.

Einstein heeft de relativiteit van de tijd aangetoond. Maar in zijn vioolles zal hij zeker begrepen hebben dat een sonate van 15 minuten ook daadwerkelijk 15 minuten blijft. Met andere woorden muziek is en blijft een tijdskunst en muzikale tijd is niet samendrukbaar.

In het nieuwe decreet zullen kinderen vanaf 8 jaar ook meteen mogen starten met instrumentles waar ze tot nu toe eerst een jaar notenleer moesten volgen alvorens met een instrument te beginnen. Dit is een positieve zaak maar ook hier wringt opnieuw het budgettaire schoentje. De minister geeft het DKO geen extra budget om deze leerlingen instrumentles te geven. Met andere woorden zij worden bijgepropt in de bestaande lesuren. Waar we tot nu toe maximum groepsgroottes kenden van 4 leerlingen per uur instrument (wat al totaal onwerkbaar is) schaft het ministerie in de nieuwe structuur meteen deze maximum groepsgroottes af. De gevolgen zijn desastreus : groepsgroottes van 5 of 6 of 7 of meer leerlingen per lesuur instrument worden mogelijk en zullen ook in de parktijk voorkomen om de grote groep eerstejaars studenten in de instrumentlessen op te vangen. De leerkrachten DKO beseffen nu pas stilaan wat dit decreet zal betekenen voor muziek en wij willen hier dan ook met klem vragen om de nodige aanpassingen te doen om van dit decreet alsnog een succes te maken : een half lesuur instrument per week per leerling is en blijft de enige, echt werkbare norm : een druppel op de begroting.

Zou Albert Einstein zich inschrijven voor viool in het DKO van de nieuwe structuur? Het antwoord zal afhangen van de minister van Onderwijs.