Deelfietsdienst stopt ermee: "We kunnen Brussels vandalisme niet meer aan"

De strooifietsdienst GoBee.Bike zet een punt achter zijn activiteiten in de stad Brussel. De reden? "De schade en het vandalisme aan onze fietsen in Brussel hebben een limiet bereikt die we financieel niet meer aan kunnen", laat het bedrijf weten. 

GoBee.Bike werd amper drie maanden geleden gelanceerd in de stad Brussel en bood zo'n 200 zogenoemde strooifietsen aan. Met een app konden gebruikers een strooifiets van GoBee.Bike opsporen en ontgrendelen met een QR-code.

"Zwaar en kwaadwillig vandalisme"

Maar nu houdt GoBee.Bike - een bedrijf dat gevestigd is in Hongkong - er dus al mee op. In een mededeling aan zijn abonnees laat de strooifietsdienst weten "dat het vandalisme en de schade aan onze vloot in Brussel een limiet hebben bereikt die GoBee.Bike financieel niet meer aankan".

Het bedrijf was naar eigen zeggen wel voorbereid op wat vandalisme tijdens de beginfase van het project. "Maar we stelden vast dat nieuwe fietsen zwaar en kwaadwillig werden beschadigd, vaak amper enkele uren nadat ze werden hersteld", zo staat in de mededeling te lezen. "Blijkbaar wordt onze visie op mobiliteit niet gedeeld door een kleine minderheid, die vastberaden is om schade te berokkenen."

GoBee.Bike is nu van plan om de 200 fietsen verspreid over Brussel op te sporen en te recupereren. Volgens het bedrijf krijgen abonnees hun waarborgsom én het resterend bedrag op hun account terugbetaald. De kans bestaat wel dat een aantal fietsen wellicht onvindbaar blijft. "Helaas zijn sommige fietsen zodanig beschadigd dat zelfs het gps-systeem het niet meer doet."

Naast Brussel, trekt GoBee.Bike zich ook in de Noord-Franse steden Rijsel en Reims om dezelfde reden terug. "We hadden erop gerekend dat gezond verstand en de waardering van onze dienst uiteindelijk sterker zouden zijn dan de vernielzucht van enkelingen."

Het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) neemt akte van het afscheid van GoBee.Bike. "We weten dat vandalisme een probleem is, net als in veel andere grote steden", zo klinkt het. "En we vinden het jammer dat ze ermee stoppen, maar intussen zijn er verschillende andere deelfietsdiensten die het wel nog goed doen en zelfs willen groeien in Brussel."

Begin december kondigde het Brussels Gewest nog aan dat er gewerkt wordt aan striktere regels voor strooifietsdiensten in de hoofdstad. Zo zouden de bedrijven zelf verantwoordelijk gesteld worden voor de veiligheid en verspreiding van hun fietsen. Vooral om te voorkomen dat beschadigde, onveilige fietsen her en der zouden opduiken in het Brussels straatbeeld.

"Tegenvallende cijfers"

Critici beweren dat vandalisme niet de hoofdreden is van het vertrek van GoBee.Bike. "De dienst werd vlak voor de winter gelanceerd, een periode waarin er sowieso weinig fietsers op de baan zijn. Bovendien werden de eerste deelfietsen aangeboden in Woluwe en Ukkel, en laat dat net twee gebieden zijn waar weinig gefietst wordt."

Meest gelezen