© Joris Herregods

“Regering moet dringend groen licht geven voor Saeftinghedok”

De haven van Antwerpen heeft in 2017 opnieuw een recordjaar beleefd. “De haven moet dus dringend uitbreiden met het Saeftinghedok”, zei havenschepen Marc Van Peel (CD&V) op de nieuwjaarsreceptie. Hij had een koor meegebracht dat de bevoegde minister Ben Weyts (N-VA) van die uitbreiding moest overtuigen.

christof willocx

De jaarlijkse nieuwjaarsreceptie van de Antwerpse havengemeenschap is vaak theatraal, maar dit keer had Marc Van Peel (68) pas echt de grote middelen ingezet. Op het einde van de toespraken liet hij plots tientallen leden van het Antwerpse koor deCHORALE tussen het publiek opduiken om op muziek van Georg Friedrich Händel uit volle borst het lied Long Live the Port te zingen.

Vlaams minister Ben Weyts (N-VA), die normaal gezien dit jaar beslist of de haven van Antwerpen al dan niet zal worden uitgebreid, had vlak daarvoor ook al een gezonde dosis drama te verwerken gekregen. “De haven van Antwerpen is in 2017 alweer indrukwekkend gegroeid”, stak Van Peel dinsdagavond in het luxehotel Hilton op de Antwerpse Groenplaats van wal.

Dat betekent dat er alweer een record is gebroken, want in 2016 werd er via de haven van Antwerpen al een recordaantal goederen vervoerd. “Over de precieze groeicijfers communiceren we volgende week, maar het is duidelijk dat de uitbreiding van de haven er moet komen. De Vlaamse regering moet dus het licht op groen zetten voor de bouw van het nieuwe Saeftinghedok op Linkeroever”, zei Van Peel.

© jhs

Innovatief paradijs

“De haven stelt (rechtstreeks en onrechtstreeks, red.) 150.000 mensen tewerk. Het stoort mij dat sommige mensen dat veel te vanzelfsprekend vinden. De haven brengt ons welvaart omdat onze voorvaderen steeds zijn blijven verder graven. Wij moeten dat dus ook blijven doen.”

“Natuurlijk moeten we ook aandacht hebben voor nieuwe vormen van economie. Maar je kan geen innovatief en digitaal paradijs bouwen als de infrastructuur niet voorhanden is. Ik bedank minister Ben Weyts dus bij voorbaat voor de wijze beslissing die hij zal nemen om het Saeftinghedok te bouwen. Mijnheer Weyts, ik weet dat u de haven bemint zoals u zelf. Blijf dat vooral doen.”

Weyts gaf toe dat Van Peel een punt had. “Deze haven moet groeien met extra containercapaciteit”, zei de minister. “Maar dat moet wel gebeuren zonder een aangroei van de files.”

© jhs

Mobiliteitsproblemen

Meteen werd het knelpunt van de havenuitbreiding blootgelegd. Marc Van Peel repte met geen woord over mogelijke mobiliteitsproblemen die een grotere haven teweeg zou kunnen brengen. Weyts deed dat wel. “De Vlaamse regering maakt 1,4 miljoen euro vrij voor projecten die de mobiliteit in en rond Antwerpen duurzamer maken”, zei Weyts. “Er is veel mogelijk. 80% van de ondernemingen in Vlaanderen ligt op maximaal 10 kilometer van een waterweg. Het zou goed zijn als er bij het toekennen van concessies in de Antwerpse haven (die bepalen waar een bedrijf zich mag vestigen, red.) rekening wordt gehouden met de focus van een bedrijf op intermodale ontsluiting.”

Mobiliteitsminister Weyts wil 350.000 vrachtwagens per jaar van de weg halen door zestien privéprojecten in Vlaanderen financieel te ondersteunen. Er komt bijvoorbeeld een nieuwe verbinding voor de binnenvaart tussen de havens van Antwerpen en Gent, zodat containers met goederen meer via het water kunnen worden vervoerd.

© jhs

© jhs

© jhs

© jhs

© jhs

© jhs

MEER OVER Haven Antwerpen-Brugge