China in race om milieuschade in te dijken na zinken olietanker
MilieuDe brandende Iraanse olietanker die gisteren zonk in de Oost-Chinese Zee heeft een enorme olievlek veroorzaakt. Dat zeggen de Chinese media en de Japanse autoriteiten. Chinese schepen haasten zich om de enorme olievlek op te ruimen. De vrees voor verwoestende schade aan het zeeleven is groot. Een Amerikaanse olierampsconsulent noemt het ongeval de grootste milieuramp met petroleumcondensaat ooit.
Het schip Sanchi, met aan boord 136.000 ton lichte ruwe olie uit Iran, zonk gisteren nadat een nieuw vuur uitbrak dat een wolk zwarte rook van een kilometer hoog boven de Oost-Chinese Zee zond.
De lichamen van slechts drie van de 32 bemanningsleden zijn gevonden sinds het schip op 6 januari in botsing kwam met de CF Crystal, een in Hong Kong geregistreerd bulkvrachtschip. Daardoor ontstond een brand die Chinese reddingsschepen probeerden te doven.
Volgens Iraanse functionarissen is er geen hoop voor de bemanning van 30 Iraniërs en twee Bengalen, wat zorgde voor verdriet en woede bij families van de matrozen in Teheran.
Olievlek van 129 vierkante kilometer
De zoek- en reddingspoging werd stopgezet en de opruimingsactie werd in gang gezet nadat een brand op het zeeoppervlak vandaag uiteindelijk werd geblust, meldt de Chinese staatszender CCTV.
Twee schepen bespoten chemische middelen die de olie moeten oplossen, zei CCTV. De olievlek heeft een omvang van 129 vierkante kilometer.
"Dit opruimingswerk is één van onze aandachtspunten. Niemand wil een grootschalige secundaire ramp zien", zei woordvoerder Lu Kang van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken, eraan toevoegend dat de oorzaak van het ongeval wordt onderzocht.
De in Alaska gevestigde olierampsconsulent, Richard Steiner, noemt het ongeval "de grootste milieuramp met petroleumcondensaat ooit".
Zelfs indien slechts 20 procent van de lading van het schip in zee zou zijn gelekt, zou het nog steeds een hoeveelheid zijn die ongeveer gelijk is aan de rampzalige ramp met de Exxon Valdez in 1989 in Alaska. Maar gezien de slechte staat van de scheepsromp is wellicht al het condensaat en alle brandstof gelekt
"Gezien de slechte staat van de scheepsromp na een week van explosies en brand, veronderstel ik dat geen van de laadruimten of brandstofcompartimenten intact is gebleven, en dus is al het condensaat en brandstof gelekt", zegt Steiner.
"Zelfs indien slechts 20 procent van de lading van het schip in zee zou zijn gelekt, zou het nog steeds een hoeveelheid zijn die ongeveer gelijk is aan de rampzalige ramp met de Exxon Valdez in 1989 in Alaska", zei hij.
"Ik ken geen gevallen waarbij meer dan duizend ton condensaat in zee is beland, de meeste incidenten die we kennen zijn minder dan één ton geweest", zei hij.
Walvissen, bruinvissen, zeevogels en vissen
"Zoals met alle grote olielozingen, is tijd van essentieel belang. Zeker bij gelekt condensaat, omdat die stof zo giftig en vluchtig is", aldus Steiner.
Het zinken zal er waarschijnlijk voor zorgen dat het resterende condensaat en de bunkerbrandstof van de tanker, of de zware stookolie die de motoren van het schip aandrijft, de omliggende wateren verontreinigen.
Bunkerbrandstof is de smerigste soort olie, uiterst giftig bij lekken, hoewel minder explosief. Condensaat is giftig voor mariene organismen.
De Oost-Chinese Zee staat bekend om haar rijke, hoewel al vervuilde, mariene ecosysteem, met walvissen, bruinvissen, zeevogels en vissen.
Dat het schip zonk vooraleer meer olie de kans kreeg om te verbranden was de slechtste situatie
Stookolie is relatief eenvoudig te bevatten, omdat de volumes lager zijn en de viscositeit ervan betekent dat het gemakkelijker is om water te extraheren. Maar zelfs kleine hoeveelheden kunnen het leven in de zee schaden.
Giftige onderwaterpluim
Dat het schip zonk vooraleer meer olie de kans kreeg om te verbranden was "de slechtste situatie", zei Ma Jun, directeur van het Chinese Instituut voor Openbare en Milieuaangelegenheden aan de krant Global Times.
In tegenstelling tot ruwe olie vormt condensaat geen traditionele oppervlaktevlek wanneer het wordt gemorst. In plaats daarvan genereert het een giftige onderwaterpluim van koolwaterstoffen die onzichtbaar zijn vanaf het zeeoppervlak.
Walvissen, bruinvissen, zeevogels, vissen en plankton die in contact komen met deze koolwaterstoffen zullen ofwel snel afsterven of letsels ontwikkelen, zoals fysiologische stoornissen, reproductiefouten en chronische ziekten.
De regio is ook een cruciale broedplaats voor veel grote vissoorten, waarvan de eieren en larven ongetwijfeld zijn blootgesteld aan de giftige stoffen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Brandende olietanker gezonken voor Chinese kust: geen overlevenden
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Rapport: Europa bereidt zich onvoldoende voor op klimaatverandering
Europa bereidt zich te weinig voor op klimaatverandering. Dat is de conclusie van het Europese Milieuagentschap EEA, dat is verbonden aan de Europese Unie. -
-
29
Vrij rondlopende huiskatten zijn catastrofaal voor wilde soorten: “het beste wat je kan doen, is je kat binnen houden”
-
Brandende olietanker drijft door harde wind weg van China
De brandende Iraanse olietanker Sanchi drijft door de harde wind weg van de Chinese kust. Het zwaar gehavende vaartuig bevindt zich sinds woensdag in de exclusieve economische zone van Japan, zei een woordvoerder van de kustwacht in dat land vandaag. -
Mysterieus schip kapseist in de Caraïbische zee en veroorzaakt olieramp
Reddingsdiensten in de paradijselijke eilandenstaat Trinidad en Tobago hebben momenteel de handen vol met het verwijderen van een enorm oliespoor langs de kustlijn. De olie is afkomstig van een mysterieus schip dat woensdag aan de grond liep nabij het Caraïbische eiland en kapseisde, waarna een groot olielek ontstond. Er kwam vreemd genoeg geen enkele noodoproep vanuit het 100 meter lange schip. Bovendien is de crew nergens te bespeuren. Het is zelfs niet duidelijk van wie het schip is. -
“Een schande": Noors parlement zet licht op groen voor omstreden mijnbouw op zeebodem
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Explosie op olietanker Sanchi die al vier dagen brandt, vertraagt bluswerken
Op de olietanker Sanchi, die al sinds zaterdag in brand staat na een botsing met een graanschip uit Hongkong, heeft zich vandaag een explosie voorgedaan. De ontploffing had plaats toen reddingwerkers het vuur met schuim probeerden te bestrijden. -
Demir: “Statiegeldsysteem tegen eind 2025”
De invoering van een statiegeldsysteem zal een zaak voor eind 2025 zijn. Dat zei Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) in het parlement na vragen van Mieke Schauvliege (Groen) en Steve Vandeberghe (Vooruit). -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Vlasschaert
luciano vegetariano
Dirk Saenen
Jarne Van Pelt