© Joris Herregods

“Laat terminals in Antwerpse haven ook trucks tijdens het weekend ontvangen”

Marc Beerlandt, de topman van containerrederij MSC Belgium, vraagt dat terminals in de Antwerpse haven ook in het weekend trucks zouden ontvangen, zodat verkeersdrukte ten gevolge van de transportactiviteiten meer kan worden gespreid. Zo vertelt hij aan de maritieme nieuwssite Flows. Bij het Havenbedrijf en elders heeft men wel oren naar het idee.

© BELGA

Terminals in de Antwerpse haven zijn de klok rond bereikbaar voor de scheepvaart, maar de grote terminals zijn niet open voor het vrachtverkeer, om bijvoorbeeld containers af te zetten of op te halen.

“De infrastructuur ligt er quasi werkloos bij in het weekend en het lijkt me opportuun om de grotere toevloed die de grote schepen naar Antwerpen brengen beter te spreiden. Niet alleen tijdens de week, maar ook tijdens het weekend”, stelt Beerlandt, die het idee ten persoonlijke titel oppert.

Beerlandt wijst erop dat de hele supplychain flexibeler wordt, maar dat elke speler zich wel moet aanpassen. Hij verwijst daarbij ook naar de eerder ingevoerde nachtopening, die na een aantal maanden nu volgens hem toch “aarzelend” ingang vindt.

In de havenwereld wordt niet afkerig gereageerd op het idee. DP World, met een grote containerterminal aan het Deurganckdok, zegt akkoord te gaan met het idee, al wil het voorlopig niet meer kwijt.

Bij het Havenbedrijf juicht men het idee toe. “Een dergelijke maatregel zal in aanvulling op de 24/5-opening kunnen zorgen voor een nog betere spreiding van het vrachtvervoer”, klinkt het, al volgt ook bij hen de boodschap dat bij een ruimere opening de hele keten zal meemoeten, en dat het huidige 24/5-kader ook nog ruimere mogelijkheden biedt.

Bij havenkoepel Cepa, dat havenarbeiders tewerkstelt, klinkt het dat havenarbeid nu al volcontinu beschikbaar is.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER