Filmpjes van gevaarlijke hype verwijderd op sociale media

© Youtube

Tieners die een waspod - een in wateroplosbare folie verpakte dosis vloeibaar wasmiddel - eten. Het is een nieuwe trend die vooral in de Verenigde Staten viraal gaat. Sociale media treden hard op tegen de zogenoemde ‘Tide Pot Challenge’. Het antigifcentrum kreeg voorlopig nog geen oproepen.

km

Bij de ‘Tide Pod Challenge’ is het de bedoeling dat je een hap neemt van een capsule met daarin vloeibaar wasmiddel. De bedenkelijke trend zou ontstaan zijn nadat de challenge (uitdaging) werd vermeld in een satirisch filmpje van het humoristische nieuwswebsite The Onion. De hype is vernoemd naar het Amerikaanse merk Tide. De tabletten zouden er in veel gevallen uitzien als ‘snoepjes’.

Maar de laatste weken doen jongeren het dus écht. Op verschillende Youtube-filmpjes was te zien hoe ze een oplosbare tablet in hun mond steken om hem vervolgens opnieuw uit te spuwen of het wasmiddel op te drinken. Sommige video’s van tieners haalden meer dan 100.000 views.

Overwaaien

Volgens de Amerikaanse gezondheidsorganisatie AAPCC is er een flinke stijging in het aantal spoedgevallen waarbij pods worden ingeslikt. In ons land lijkt de rage voorlopig voorbij te waaien. ‘We hebben momenteel nog geen telefoons gekregen’, zegt Patrick De Cock, woordvoerder van het Antigifcentrum. ‘Maar dat betekent niet dat het niet gebeurt.’

‘We hopen alleszins dat de trend zo snel mogelijk overwaait, want die is helemaal niet verstandig.’ Mensen die in aanraking komen met wasproducten zijn wel geen uitzondering. ‘We krijgen een paar honderd oproepen per jaar. Het gaat vooral om kinderen.’

Het antigifcentrum raadt aan om onmiddellijk de mond te spoelen met lauw water en de huisarts of het antigifcentrum te bellen. ‘Zo’n tablet bevat een erg geconcentreerd product.’

Sociale media

Ondertussen heeft Youtube beslist om de verspreiding van de filmpjes zelf tegen te gaan door ze te verwijderen. ‘De richtlijnen van Youtube verbieden inhoud die is bedoeld om aan te zetten tot gevaarlijke activiteiten, die een groot risico hebben om fysieke schade aan te richten’, verklaarde een woordvoerder aan CNN.

Ook Facebook en Instagram verwijderen video’s van de hype.