“Positieve alcoholgerelateerde berichten op sociale media zetten jongeren aan tot drinken”

© ss

Het lezen van berichten op sociale media met een positieve inhoud ten aanzien van alcoholgebruik verhogen bij jongeren de intentie of bereidheid tot drinken. Dat stelt Didier Martens, in zijn masterproef voor de opleiding Communicatiewetenschappen van de KU Leuven, op basis van een bevraging van 3.547 Vlaamse adolescenten tussen 15 en 22 jaar verdeeld over 50 verschillende scholen.

Uit analyses van de inhouden die adolescenten plaatsen op sociale media blijkt dat alcoholgebruik een prominent onderwerp is. De berichten zijn meestal positief van aard over alcoholgebruik. Jongeren zijn er bovendien omwille van de biologische en sociale veranderingen die ze ondergaan volgens Martens erg vatbaar voor. “Drankgebruik wordt voor hen het symbool voor een breuk met het verleden: de overgang van tiener naar volwassene. Het is een teken van plezier en verbondenheid. Wie niet meedoet voelt de dreiging om niet geïntegreerd te worden in de groep”.

“Uit het onderzoek blijkt dat een verhoogde blootstelling aan deze berichten bij deze jongeren leidt tot positievere eigen denkbeelden ten opzichte van drinken, een positiever beeld van hoe vrienden en ‘gelijken’ denken over het zelf plaatsen van alcoholgerelateerde content op sociale media, een positiever beeld over de risicogebruiker en een negatiever beeld over de geheelonthouder. Dit alles leidt dan weer tot een verhoogde intentie of bereidheid tot alcoholnuttiging”, aldus Martens.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen