Pokémon kost ouders handenvol geld

© AFP

Plots 500 euro erbij op je gsm-factuur? Dan check je het best even of je kroost geen Pokémon heeft zitten spelen. “Ouders zouden beter geïnformeerd moeten worden door hun operator, over hoe ze limieten kunnen instellen bijvoorbeeld”, klinkt het verontwaardigd bij de ombudsdienst telecommunicatie.

Christine De Herdt

De jacht op Pikachu is open, al is niet iedereen daar even blij mee. Heel wat ouders zien hun gsm-factuur plots een pak duurder worden. Zo moest Kim Leysen – beter bekend als blogster Madame Zsazsa – plots 22 euro opleggen bovenop haar Telenet-gezinsabonnement van 100 euro. “Een vijfde erbij is toch niet niks”, zegt ze.

Nochtans had haar zoon van tien een sms gekregen van de operator dat zijn verbruikslimiet voor mobiel internet bijna was bereikt. “Maar dat berichtje had hij pas opgemerkt nadat hij gestopt was met Pokémon vangen. Te laat dus.” Dat Telenet alleen haar kind op de hoogte bracht, stuit haar tegen de borst. “Als ze mij hadden gewaarschuwd, had ik meteen ingegrepen.”

Bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie klinkt het bekend in de oren. Daar krijgen ze geregeld klachten binnen van ouders over de onverwacht hoge rekeningen van hun kroost, zegt ombudsman Luc Tuerlinckx. “Meldingen over uit de hand lopende Pokémon-kosten sijpelen binnen. Soms moet 500 euro opgelegd worden. Dat is enorm.”

“Kinderen zouden beter tegen zichzelf beschermd moeten worden”, vindt blogster Kim Leysen. “Ouders zouden bovendien automatisch gewaarschuwd moeten worden bij oplopende facturen.”

Dat gebeurt niet standaard, geeft Telenet-woordvoerder Stefan Coenjaerts toe. “Via de website of ons callcenter kan je aangeven dat je op de hoogte gebracht wil worden van het verbruik van de kinderen. Waarom dat niet automatisch kan? We kunnen onmogelijk weten dat achter een bepaald gsm-nummer een kind van tien zit.”

Prepaid

Toch moet én kan het anders, vinden zowel Tuerlinckx als Test-Aankoop. “Operatoren zouden er goed aan doen om ouders erop te wijzen dat ze bepaalde nummers kunnen blokkeren. Dat ze limieten kunnen instellen. En dat ze gewaarschuwd kunnen worden via sms.”

De operatoren redeneren: iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen rekening. Minister van Telecommunicatie Alexander De Croo (Open VLD) bekijkt met telecomregulator BIPT of extra inspanningen mogelijk zijn om dat beter onder de aandacht te brengen. “Mensen kunnen sowieso met een prepaid bedrag werken of met een abonnement waar je met een limietbedrag je budget onder controle kan houden”, besluit zijn woordvoerder.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen