'Leerkrachten willen lesgeven, maar net daarvoor ontbreekt de tijd'

© Anaïs Maes

Hoeveel uur per week werken leerkrachten nu echt? Journalisten Stijn Cools en Maarten Goethals zochten het voor u uit en kwamen tot verrassende resultaten. Lees morgen alle getuigenissen in De Standaard, bekijk hier al een voorproefje.

red

LEERKRACHT ID

Naam: Anaïs MaesSchool: Koninklijk Atheneum EtterbeekFunctie: Leerkracht geschiedenis, cultuurwetenschappen en media (2de en 3de graad ASO)

TIJDSBESTEDING

Hoe ervaart u de werkdruk van leerkrachten?

Leerkrachten willen lesgeven, maar net daarvoor ontbreekt de tijd. Als alle andere ‘dringende’ taken volbracht zijn, blijft er te weinig tijd over om te doen wat we graag doen: onszelf verdiepen in ons vak en creatief aan de slag gaan met de leerstof en cursussen.

De administratieve last is zwaar door een tekort aan vertrouwen. Elk contact met een leerling, elk initiatief en elk overleg brengen administratie met zich mee. Maar met die documenten wordt soms weinig gedaan. Dit vaak dubbel en naar mijn mening overbodig werk wekt frustratie op. Bovendien kweekt papierwerk als konijnen: na een tijd wordt het een opbod van verslagen en feedback.

De verantwoordelijkheid voor het leerproces van leerlingen wordt ook steeds vaker in de schoenen van de leerkrachten geschoven. Dat draagt bij tot het gevoel van hoge werkdruk. De overheid, directies, ouders en leerlingen verwachten dat het onderwijs klantgericht is. Ik krijg de indruk dat leerkrachten als dienstverleners worden beschouwd die het falen van leerlingen als een eigen falen moeten interpreteren. Leren is echter een dialoog, want leren is ook zelf verantwoordelijkheid opnemen voor je leerproces.

Wat zou er gedaan kunnen worden om dat te verbeteren?

Geef leerkrachten het vertrouwen dat ze verdienen. Ze zullen wel aan de alarmbel trekken als er iets aan de hand is met een leerling, daar hoeven geen tonnen administratie aan te pas te komen.

Herwaardeer het beroep door het aantrekkelijker te maken en de knapste koppen uit de verschillende vakgebieden aan te werven om de burgers van de toekomst op te leiden.

Vraag je als overheid, inspectie en directie steeds af of een nieuw initiatief ook werkelijk tot resultaten zal leiden en niet alleen de werkdruk verhoogt. Gebruik je leerkrachten niet als proefdieren voor om het even welk nieuw idee of initiatief.

Leg de nadruk op de leerling – daar doen we het allemaal voor – maar vergeet niet dat een leerling gebaat is bij een uitgeruste, enthousiaste en gemotiveerde leerkracht. Schep daar de voorwaarden voor.

Als ouder kan je helpen door je kind op het hart te drukken dat het zelf ook verantwoordelijkheid draagt. En vertrouw leerkrachten en hun adviezen, ze weten waarmee ze bezig zijn.

Op vraag van

hebben veertien leerkrachten een week lang bijgehouden hoe lang ze precies werken.

Om 16 uur beantwoorden leerkracht Hanne De Witte en journalist Maarten Goethals uw vragen tijdens een Facebook Live.