Droom je van een eigen webshop?
Antwerpse girlboss deelt haar tips & tricks in de ultieme gids
Webshops schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond, maar hoe maak je eigenlijk van een beginnend online winkeltje met Belgische roots een internationaal succesverhaal? Enkele maanden geleden deelde girlboss Jessica De Block (24) van Antwerp Avenue nog haar ondernemersverhaal met NINA, nu deelt ze haar kennis over het opstarten en runnen van een succesvolle webshop in een e-book. Met 5 praktische tips helpt ze je alvast op weg.
1. Bepaal wie jouw klant is
De kans is klein dat jouw webshop in de beginjaren kan concurreren met de Bol.com's en Zalando's van deze wereld. Net daarom is het belangrijk om jouw klant door en door te kennen. Stel jezelf de vraag wie jouw klant is, waarnaar hij op zoek is en op welke manier hij surft. Evalueer jouw webshop vanuit dat perspectief en stuur bij waar nodig.
2. Ga op zoek naar datgene wat jouw merk uniek maakt
Aankoopbeslissingen zijn doorgaans emotionele beslissingen, waar we daarna maar al te graag een rationele uitleg aan geven. Door in te spelen op de emoties van jouw klant, vergroot je de kans dat die klant ook daadwerkelijk een aankoop doet. Ga op zoek naar een manier om je te onderscheiden van de grote massa en bedenk waarom een klant een aankoop bij jou wil doen. Misschien is het wel omwille van jouw verhaal of unieke branding. Heb je eenmaal jouw USP (unique selling proposition) gevonden? Pak er op alle mogelijke manieren mee uit!
3. Vergeet niet: online is genadeloos
Houd steeds in het achterhoofd dat een klant die online surft een heel korte aandachtspanne heeft. Online geldt (nog meer dan in een fysieke winkel) het nu of nooit-principe. Zorg ervoor dat een (potentiële) klant te allen tijde vindt waar die naar op zoek is, beantwoord ieder mogelijke vraag nog voor een klant ze kan bedenken, faciliteer de surfervaring en creëer content die jouw klant weet te boeien. Dat kan met straffe campagnebeelden en duidelijke productfoto's, maar ook een logische opbouw van jouw webshop of een leuke blogpost maken dat een klant niet meteen wegklikt.
4. Klant is koning...
Terugkerende klanten zijn de droom van iedere winkeluitbater. Jouw ultieme doel is dus van elke first time- klant een return-klant maken. Het mag dan misschien cliché klinken, maar een klant behandelen alsof die hare majesteit is, werpt op lange termijn alleen maar vruchten af. Een kortingscode van 10% in ruil voor het achterlaten van een e-mailadres is bij de eerste kennismaking alvast een mooie start. Gaat jouw klant ook effectief over tot een aankoop, lever dan meer dan verwacht. Haal alles uit de kast om van die aankoop een unieke ervaring te maken. Denk aan mooie verpakking met een handgeschreven kaartje, een kortingscode en stickers. Met een beetje geluk deelt die tevreden klant jouw product op sociale media en geniet jij van gratis reclame.
5. ... maar ook content is king.
Anno 2018 is het haast ondenkbaar om je als merk niet op de social mediakar te begeven. Het uitbouwen van een succesvolle webshop gaat dan ook vaak hand in hand met het managen van een zegevierend social mediakanaal. Instagram is voor bepaalde doelgroepen een cruciaal platform om aanwezig te zijn. Een goed uitgebouwd account zorgt er namelijk voor dat je top of mind blijft en geeft je de mogelijkheid om in interactie te gaan met zowel potentiële als huidige klanten.
Benieuwd naar meer tips? De Ultieme Webshopgids is hier verkrijgbaar voor € 47.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
‘Wraaksollicitaties’ nemen toe door toxisch leiderschap. Expert tipt hoe je ermee omgaat
Steeds meer Vlamingen doen aan ‘rage applying': na een slechte werkdag uit wraak bij een heleboel nieuwe jobs solliciteren. Onder meer het toegenomen toxisch leiderschap zou aan de basis liggen, legt HR-specialist Özlem Simsek uit. “Jobs zijn er genoeg, dus waarom zouden ze de sprong niet wagen?” -
Moeite met afkicken van je mailbox op vakantie? Expert geeft tips: “Begin een week op voorhand”
Na maanden is het eindelijk zover. Je ligt aan het zwembad of vertoeft op een exotisch strand. Even geen werkzorgen, tot je ‘Pling!’ hoort: een mail, of twee, drie. Ga je piepen of niet? Florence Pérès, auteur van ‘Digital Detox’, geeft concrete tips over hoe je even écht van de e-mailradar verdwijnt. “Een nieuwe mail geeft onze hersenen een shot dopamine. We snakken daar soms naar.” -
-
Waarom luide collega’s op de werkvloer in opmars zijn: “De economische tijden helpen niet”
-
#girlboss reeks
"Durven ondernemen als vrouw is één ding, maar jezelf durven zijn is pas écht feminisme"
Onze Girlboss reeks is terug van weggeweest na een zomerstop! Hoewel zelfstandige worden vaak een mannenzaak is (de verhouding is nog steeds zo'n 60-40), zijn er toch steeds meer vrouwen die een eigen bedrijf opstarten. Elke week spreken wij met een vrouw die de sprong aandurfde. Vandaag is Jessica De Block (24) van Antwerp Avenue aan het woord, die telefoonhoesjes tot ware techcandy omdoopt. -
De nieuwe flexkantoren hebben één groot nadeel. Expert biedt oplossingen. “Zorg voor je eigen koffiemok”
Sinds de opkomst van hybride werkplekken en landschapskantoren nemen we met z’n allen afscheid van ons eigen bureau. Geen plaats meer voor familiefoto's, kleine plantjes of groeiende stapels boeken op de ‘flex desk’. Alleen: zo’n onpersoonlijk bureau maakt minder productief. Wat kan je doen? -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
-
Heb jij een ‘work wife’? Expert over de do’s en don’ts van vriendschappen op de werkvloer. “Er zijn veel risico’s”
-
“Door mij zouden ze klanten verliezen, zeiden ze.” 4 vrouwen over de tol van hun hoofddoek op hun carrière
Imane (37), Soehaila (29), Saloua (19) en Sheena (30) zijn ambitieus. Maar een hoofddoek blijft op sommige plekken taboe, en daar betaalden de vrouwen in hun carrière al op harde manieren een prijs voor. “Jarenlang die hoofddoek elke dag in een locker stoppen en jezelf niet welkom voelen? Ik kon het niet meer.” -
Knappe collega op het werk? In het dagelijkse leven zou je die mogelijk niet eens opmerken
Op straat zou je nooit naar die persoon omkijken. Maar op het kantoor doet hij of zij je hart wél sneller slaan. Mensen noemen het een ‘office ten’, de collega die je op de werkvloer onverwachts aantrekkelijker vindt. Een relatietherapeut en psycholoog doen het verrassende fenomeen uit de doeken. “Je idealiseert collega’s en dat is een groot gevaar.” -
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpascal de groote
Christian Deckers
Christian Deckers
Raoul Hoylaerts
Thierry Vansweevelt