Duitse autobouwers lieten ook mensen schadelijke uitlaatgassen inademen
Op bestelling van de Duitse autobouwers zijn niet alleen proeven uitgevoerd waarbij apen uitlaatgassen moesten inademen, ook mensen werden aan schadelijke gassen blootgesteld. Dat berichten de Duitse kranten Stuttgarter Zeitung en Süddeutsche Zeitung vandaag.
Vorige week raakte al bekend dat er in 2014 in de Verenigde Staten proeven waren uitgevoerd op tien apen. De dieren moesten urenlang uitlaatgassen inademen van een Volkswagen Beetle uit 2013 en een oude Ford F-250 pick-uptruck. De studie - waarvan de resultaten nooit werden gepubliceerd - werd besteld door de European Research Group on Environment and Health in the Transport Sector (EUGT), om aan te tonen dat moderne dieselauto's fors minder vervuilend zijn dan oudere exemplaren. De organisatie, die vorig jaar werd opgedoekt, werd gefinancierd door de Duitse autoconstructeurs Volkswagen, Daimler (Mercedes) en BMW.
"Wetenschappelijk wangedrag"
Nu zou blijken dat EUGT gelijkaardige proeven op mensen heeft besteld. In het kader daarvan bestudeerde het universitair ziekenhuis van Aken 25 gezonde mensen die gedurende meerdere uren verschillende concentraties aan stikstofdioxide - de stof waarvan de uitstoot door de zogenaamde sjoemelsoftware werd gemanipuleerd - inademden. De proeven vonden plaats tussen 2012 en 2015. De proeven waren goedgekeurd door het ethisch comité van de medische faculteit van de universiteit van Aken, meldt de zender NDR op gezag van de leider van het betrokken instituut.
Volkswagen meldt dat het onderzoek een grote vergissing is geweest. De ondernemingsraad van het autobedrijf roept op tot een gedetailleerd onderzoek naar de zaak. Volkswagen verontschuldigde zich afgelopen weekend nog voor de dierenproeven. "We zijn ervan overtuigd dat de gekozen wetenschappelijke methode fout was en verontschuldigen ons voor het wangedrag", luidde het in een mededeling.
"Ethisch niet te rechtvaardigen"
Daimler liet toen verstaan dat het een onderzoek is gestart en dat het de apenproeven "overbodig en afstotend" vindt. Daimler zegt ook niets te weten van het onderzoek met mensen en distantieert zich ervan. Ook BMW wist naar eigen zeggen absoluut van niets en distantieert zich.
De Duitse autoriteiten veroordelen de onderzoeksmethoden. "Deze testen op apen en zelfs op mensen zijn ethisch niet te rechtvaardigen'', zei regeringswoordvoerder Steffen Seibert. "Dit roept kritische vragen op over degenen die erachter zitten.''
Febiac, de Belgische en Luxemburgse automobiel- en tweewielerfederatie, is "onthutst" over het nieuws. Febiac heeft geen weet van dergelijke proeven in België. "Dit soort praktijken is absoluut laakbaar", aldus de federatie. "Dergelijke onderzoeksmethodes stroken volstrekt niet met de waarden en principes die wij delen en vertegenwoordigen. Dit nieuws is opnieuw een smet op het imago van onze sector", klinkt het.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Het Autosalon, waar den tijd bleef stille staan
-
Sjoemelsoftware eruit, en plots verbruikt Volkswagen meer
Test-Aankoop trekt hard van leer tegen Volkswagen. Twee jaar na het beruchte schandaal met de sjoemelsoftware heeft twee derde van de getroffen wagens in ons land al een update gekregen. Maar uit een rondvraag van de consumentenorganisatie blijkt dat 45% van de chauffeurs nadien af te rekenen heeft met storingen of veranderingen aan hun wagen. De meest gehoorde klachten zijn een hoger brandstofverbruik, het verlies aan vermogen van de motor en allerlei mechanische problemen. -
PREMIUM
Minder vermogen Hoger verbruik geen schadevergoeding 't Is proper
Twee derde van de Belgen met een VW-wagen die sjoemelsoftware bevatte, hebben intussen een update gekregen. Maar de eigenaars klagen over verlies aan vermogen en een hoger brandstofverbruik. En naar een schadevergoeding kunnen ze fluiten. -
-
PREMIUM
Volkswagen zegt sorry omdat het apen dieselrook liet inademen
-
KIJK. Dit is nu de duurste nieuwe auto ter wereld
Het Britse luxemerk Rolls-Royce heeft met de Arcadia Droptail de duurste auto ter wereld gepresenteerd. De auto heeft 28,5 miljoen euro gekost en het interieur doet denken aan een luxe jacht. -
Dieselgate 2.0: Volkswagen liet apen dieselrook inademen
Volkswagen heeft zijn excuses aangeboden voor dierproeven waarbij apen uitlaatgassen moesten inademen van een Volkswagen Beetle. "We zijn ervan overtuigd dat de gekozen wetenschappelijke methode fout was en verontschuldigen ons voor het wangedrag", zegt het autobedrijf. -
PREMIUM138
“Straks komen alle auto’s uit China”: het einde dreigt voor de ooit zo machtige Europese auto-industrie
-
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
-
Stellantis plant twee elektrische wagens van minder dan 25.000 euro
De Europese autobouwer Stellantis (Peugeot, Fiat, Opel, Chrysler...) is van plan om volgend jaar een tweede elektrisch model op de markt te brengen dat in de basisversie minder dan 25.000 euro moet kosten. Het gaat om een Fiat Panda, kondigde topman Olivier Francois aan. Eerder maakte Stellantis al bekend dat het werkt aan een elektrische Citroën C3 die begin 2024 zou worden gelanceerd en ook minder dan 25.000 euro zou kosten. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
52 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerfons van loon
jimmy leirens
Gaston Miar
danny van parijs
Anoniem