Videospeler inladen...

Duitse deelstaat eist duidelijkheid over dierproeven Volkswagen

De Duitse deelstaat Nedersaksen eist antwoorden van de verantwoordelijken die betrokken waren bij de dierproeven in 2014. Tien apen moesten toen urenlang uitlaatgassen van dieselauto's inademen om te bewijzen dat die niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Volgens enkele Duitse kranten zouden er ook proeven op mensen zijn geweest, maar dat verhaal blijkt niet helemaal te kloppen.

De Duitse autobouwer Volkswagen bevindt zich opnieuw in het oog van de storm. Zaterdag raakte bekend dat er in 2014 in de Verenigde Staten proeven waren uitgevoerd op tien apen. De dieren moesten urenlang uitlaatgassen inademen van een Volkswagen Beetle uit 2013 en een oude Ford F-250 pick-uptruck. De studie - waarvan de resultaten nooit werden gepubliceerd - werd besteld door de European Research Group on Environment and Health in the Transport Sector (EUGT), om aan te tonen dat moderne dieselauto's fors minder vervuilend zijn dan oudere exemplaren.

De organisatie, die vorig jaar werd opgedoekt, werd gefinancierd door de Duitse autoconstructeurs Volkswagen, Daimler (Mercedes) en BMW.  Ook Bosch, dat auto-onderdelen levert, was betrokken partij, maar zette al in 2013 de samenwerking stop. 

De Duitse deelstaat Nedersaksen, waar de hoofdzetel van Volkswagen zich bevindt, eist meer duidelijkheid over de proeven. "Zij die verantwoordelijk zijn voor die proeven door verschillende autobouwers zullen hun verantwoordelijkheid moeten opnemen", liet minister van Economie van Nedersaksen Berndt Altusmann weten in een reactie. Ook bondskanselier Angela Merkel reageerde al. Zij noemde de tests "op geen enkele manier te rechtvaardigen."
Volkswagen excuseerde zich al en geeft toe dat er ethisch-morele grenzen zijn overschreden. VW-topman Bernd Osterloh vindt dat er snel persoonlijke consequenties moeten volgen als de verantwoordelijken nog bij Volkswagen aan de slag zijn.

Ook getest op mensen?

Volgens de Duitse kranten Süddeutsche Zeitung en de Stuttgarter Zeitung zouden er ook proeven op mensen zijn uitgevoerd. Het universitair ziekenhuis van Aken zou tussen 2013 en 2014 25 gezonde mensen hebben bestudeerd, die gedurende meerdere uren verschillende concentraties aan stikstofdioxide hebben ingeademd. 

Volgens het universitair ziekenhuis hebben deze proeven niets met dieselgate of met de proeven op apen te maken. De onderzoekers verklaren dat de studie bedoeld was om de effecten van een slechte luchtkwaliteit op de werkplek te bestuderen. Een ethisch comité zou de studie ook goedgekeurd hebben.

Minister-president van Nedersaksen Stephan Weil vraagt een grondige verklaring voor de tests en wil nagaan of het inderdaad klopt of er ook getest is op mensen.

Videospeler inladen...

"Onderzoek moet objectief gebeuren en basis vormen voor goed beleid"

Europees parlementslid voor de SP.A en voorzitter van de Dieselgate-commissie van het EP Kathleen Van Brempt zei in "Terzake" dat ze over niets meer verbaasd is na het schandaal met de sjoemelsoftware. Ze neemt wel geen vrede met de tests en vindt dat het Europees Parlement en Duitsland dringend moeten onderzoeken wat er aan de hand is. Het EP gaat daarvoor een commissie oprichten.  

Volgens Van Brempt zijn de testen helemaal niet nodig, en zijn de testen op apen in de VS overigens ook uitgevoerd met wagens met sjoemelsoftware. Ze noemt het wel een schande, een soort "Monsanto-bis", dat grote multinationals zich meer en meer als staten beginnen te gedragen die zelf wetenschappelijk onderzoek beginnen te financieren om aan te tonen dat pesticiden gezond zijn, en dieselwagens proper. We weten allemaal dat dit niet zo is, en de testen dienen volgens Van Brempt maar één doel, namelijk het lobbywerk voor hun eigen vervuilend product op gang trekken. 

Het Europees Parlement is momenteel met belangrijke wetgeving bezig over het inperken van de CO2-uitstoot van auto's en lichte bestelwagens, en de parlementsleden merken al meteen dat er opnieuw zwaar gelobbyed wordt, onder meer vanuit Duitsland, zo zei Van Brempt.

De essentie is voor haar dat wetenschappelijk onderzoek objectief moet gebeuren, door de overheid gesteund moet worden, en dat de gegevens uit het onderzoek de basis moeten vormen voor een goed beleid. En een goed beleid is er voor zorgen dat onze auto's geen uitstoot meer hebben, zo zei ze. De sjoemelsoftware en de lobby rond diesel hebben er voor gezorgd dat wij een ontzettend slechte luchtkwaliteit hebben in onze steden, en dus is het nu prioritair om daar iets aan te doen, aldus nog Van Brempt.

Meest gelezen