BELGA/WARNAND

Vorig jaar sloten ruim 200 bankkantoren de deuren, Peeters wil strategie digitalisering economie uitwerken

Vorig jaar zijn er bij de vier Belgische grootbanken opnieuw 203 klassieke kantoren dichtgegaan door de digitalisering. Dat zet de werkgelegenheid onder druk. Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) vindt het daarom "hoog tijd" om die problematiek aan te pakken met de sociale partners.

In 2017 gingen zowel bij KBC als bij ING 69 kantoren dicht, schrijft De Standaard. Bij BNP Paribas Fortis sloten 40 kantoren de deuren, bij Belfius verdwenen er 25. Ook dit jaar zit er nog een sluitingsgolf aan te komen. Alles heeft te maken met de digitalisering: steeds meer mensen doen aan internetbankieren. Maar ook in andere sectoren komen de traditionele banen onder druk te staan door de digitalisering.

"We moeten de digitalisering en tewerkstelling dringend aanpakken", reageert minister Peeters. "Ik zal de sociale partners vragen om samen met de regering te kijken hoe we de digitalisering en werkgelegenheid op een positieve manier kunnen aanpakken." In het bijzonder denkt Peeters aan vorming en opleiding van werknemers. "Zodanig dat zij met de digitale omgeving kunnen werken."

In elk geval vindt de minister het dringend tijd om tot concrete maatregelen te komen. "Het is hoog tijd om met de sociale partners dit grondig aan te pakken. Niet alleen voor de analyses, want die hebben we al genoeg gekregen. Maar wel de concrete voorstellen moeten nu op tafel komen. Ik hoop dat de sociale partners voorstellen hebben."

Bij KBC wijst men er alvast op dat de sluiting van de kantoren vorig jaar niet meteen heeft geleid tot banenverlies.  "Meer dan 80 procent van de medewerkers in het KBC Live Center (dienst waarbij de klant kan chatten met een medewerker van de bank, nvdr.) komen uit het bankkantorennetwerk", zegt woordvoerster Viviane Huybrecht. "Het klopt effectief dat het retail bankkantorennetwerk verminderd is. Maar daar tegenover staat natuurlijk een veel uitgebreidere service online."

Meest gelezen