Direct naar artikelinhoud
Brussels Airport

Van Rompuy vraagt dat Brussels Airport afziet van uitbreiding: "Ondraaglijke gevolgen voor Vlaamse Oostrand"

Brussels Airport.Beeld BELGA

Federaal volksvertegenwoordiger Eric Van Rompuy (CD&V) vraagt dat Brussels Airport Company (BAC) haar voorstellen intrekt om de capaciteit van de luchthaven uit te breiden met nieuwe banen en routes. De plannen veroorzaken "een enorme onrust" bij de bevolking in de Vlaamse Oostrand en hypothekeren het draagvlak voor een nieuwe vliegwet, luidt het. 

Aanleiding voor de uithaal van Van Rompuy, die in de Kamer woordvoerder is van CD&V voor het luchthavendossier, zijn de druk bijgewoonde informatieavonden die BAC vorige week hield. In Steenokkerzeel en Kortenberg werden de voorstellen toegelicht om startbaan 25L te verlengen in de richting van Erps-Kwerps en een extra-taxibaan te voorzien. 

Van Rompuy wijst er eerst en vooral op dat het aan de federale regering en het parlement is om in een nieuwe vliegwet vast te leggen waar vliegtuigen in de toekomst kunnen opstijgen en landen en dat BAC hierover geen enkele bevoegdheid heeft. "Geen enkele Vlaamse partij van meerderheid of oppositie is in het parlement voorstander van deze plannen. Ze zijn momenteel zelfs niet aan de orde bij de onderhandelingen op regeringsniveau", aldus Van Rompuy.

"Totale impasse"

De voorstellen van BAC vergroten de politieke impasse waarin het luchthavendossier zich momenteel bevindt. Die impasse is volgens Van Rompuy overigens nu al "totaal". "De regering slaagt er niet in om een onafhankelijk studiebureau aan te duiden om de geluidsimpact rond de luchthaven in kaart te brengen. Bovendien hangen de uitspraken van Brusselse rechtbanken en boetes van het Brussels Gewest als het zwaard van Damocles boven de luchthaven." 

Van Rompuy eist voorts dat de minister van Mobiliteit de voorzitter van de raad van bestuur van BAC, Mark Descheemaecker, terechtwijst. Hij herhaalt ook zijn pleidooi voor een vliegwet die zo nauw mogelijk aansluit bij het historische baangebruik en de routes waarover al in 2010 een akkoord werd bereikt.

Werkgelegenheid

Van Rompuy waarschuwt er tot slot voor dat de BAC-voorstellen het draagvlak voor de luchthaven in de omliggende regio ondermijnen, terwijl de luchthaven "meer dan nodig is om de werkgelegenheid in Zaventem en omgeving te vrijwaren". 

"BAC wil met haar voorstellen immers de vluchtschema's voor een groot deel verplaatsen naar de Vlaamse Oostrand om Brussel te ontwijken. Hierdoor zouden quasi de helft van de vliegtuigen kunnen opstijgen richting Leuven met nefaste gevolgen voor Kortenberg, Steenokkerzeel, Herent en richting Zaventem-centrum, Sterrebeek en Tervuren, wat de leefbaarheid van deze gemeenten sterk zal aantasten. Omdat de bevolking zich om die reden meer en meer tegen de luchthaven keert, bereikt BAC het omgekeerde van wat men beoogt", besluit Van Rompuy.