Direct naar artikelinhoud
Eurostadion

Eurostadion is dood, maar nog niet begraven

Eind mei 2016 werd de maquette van het Eurostadion voorgesteld in Brussel. Twee jaar later is de bouw ervan erg onzeker.Beeld BELGA

Het Eurostadion op de Heizel krijgt een nieuwe mokerslag nu Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege de omgevingsvergunning weigert. Bouwheer Ghelamco zoekt een creatieve uitweg.

De eerste klap werd begin januari al gegeven door de administratie van Vlaams omgevingsminister Joke Schauvliege (CD&V). Die gaf een negatief advies voor de vergunning. Hoewel de minister dat advies kon negeren, was de kans toen al klein dat ze dat zou doen. Zeker na het afhaken van de Europese voetbalbond UEFA en de tegenstand bij coalitiepartner N-VA.

Gisteren kwam de genadeslag: Schauvliege weigerde officieel de vergunning voor de bouw en exploitatie van het Eurostadion. In de eerste plaats omdat bouwheer Ghelamco, het bedrijf van Paul Gheysens, de toegestane oppervlakte overschrijdt. De geplande recreatieruimte van het stadion is 100.000 vierkante meter, terwijl er op Parking C van de Heizel slechts ruimte is voor 50.000 vierkante meter.

Daarnaast dreigt het stadion te veel autoverkeer aan te zuigen. Ghelamco heeft ambitieuze plannen om zo veel mogelijk mensen met de fiets en het openbaar vervoer naar het stadion te laten komen, maar volgens Schauvliege zijn die onvoldoende onderbouwd. Het risico bestaat dat de verkeersdruk op de Brusselse ring te veel toeneemt. En daar staat nu al elke dag file.

Sportieve schade

Schauvliege is formeel: "De risico's voor mens en milieu kunnen niet tot een aanvaardbaar niveau worden beperkt." De CD&V-minister noemt het jammer dat ze de beslissing moet nemen, maar benadrukt dat ze geen andere keuze had. "Ik kan niet beslissen op basis van emotie."

Emoties zijn er vooral bij voetbalfans, die na vijf jaar getouwtrek nog steeds op hun honger blijven zitten. Al in het voorjaar van 2013 maakte de Brusselse regering plannen bekend om een nieuw voetbalstadion te bouwen op de Heizel. Maar gauw bleek dat de Brusselse regering haar eigen dromen voor waar nam. De site ligt deels op het grondgebied van de Vlaamse gemeente Grimbergen en daar zien ze de komst van het stadion niet zitten. Ook de Vlaamse regering had grote twijfels.

Gheysens kan nog in beroep gaan. Andere opties zijn een kleiner stadion of de renovatie van het Koning Boudewijnstadion

Op sportief vlak is de schade intussen geleden. In december 2017 schrapte de UEFA onze hoofdstad als speelstad voor het EK in 2020. Brussel ziet onder andere de felbegeerde openingswedstrijd aan zijn neus voorbijgaan. Die zal niet gespeeld worden in Brussel, maar in Rome. De andere wedstrijden verhuizen naar de Londense voetbaltempel Wembley.

In eigen land trok ook voetbalclub Anderlecht zich terug uit het project omdat het niet akkoord ging met de vastgelegde huurprijs.

Alle juridische middelen uitputten

En nu? Het Eurostadion lijkt dood, maar nog niet begraven. Gheysens is niet van plan om het op te geven. Zo kan de bouwheer nog altijd in beroep gaan bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Die optie wordt nu onderzocht. Al is het maar omdat Ghelamco alle juridische middelen moet uitputten om een mogelijke schadevergoeding van de stad Brussel, die met hen een contract afsloot, te vermijden.

De andere optie is een nieuwe omgevingsvergunning aanvragen. Maar Schauvliege waarschuwt: als Ghelamco ooit een nieuw stadion wil bouwen op de Heizel, dan zullen de plannen op zijn minst aan de Vlaamse oppervlaktenormen voldoen. Met andere woorden: dan moet het stadion wellicht kleiner.

Brussels minister Guy Vanhengel (Open Vld) toont zich alvast strijdvaardig. Het Vlaamse njet betekent niet per se het einde van het Eurostadion, zegt hij. Eerst zullen het Brussels Gewest en de andere stakeholders bespreken hoe het nu verder moet. Vanhengel: "De stad Brussel en Ghelamco zijn nu aan zet."

De andere piste die op tafel ligt, de renovatie van het Koning Boudewijnstadion, vindt Vanhengel een weinig aantrekkelijke optie. Eerst wil hij bewezen zien dat die renovatie technisch, procedureel en financieel haalbaar is. Het Koning Boudewijnstadion werd in 2000 al gerenoveerd.