Sodexo krijgt boete van 3,3 miljoen euro omdat het talmt met elektronische dienstencheques

Sodexo, het bedrijf dat dienstencheques uitgeeft in Vlaanderen, krijgt van de Vlaamse overheid een boete van 3,3 miljoen euro. Dat schrijft Het Nieuwsblad en is bevestigd aan onze redactie. Sodexo had beloofd dat in 2017 95 procent van de Vlamingen met elektronische dienstencheques zou werken. In realiteit is dat maar 53,3 procent. Het is al de vierde keer dat Sodexo zo'n boete krijgt.

De Vlaamse regering wil dat zo veel mogelijk mensen overschakelen naar elektronische dienstencheques. Ze zijn goedkoper om te verwerken en het spaart tonnen papier uit. Toen de Vlaamse regering het contract over dienstencheques afsloot beloofde Sodexo dat 95 procent van de gebruikers in 2017 met elektronische dienstencheques zou werken.

Dat is niet gebeurd, de Vlaming blijft duidelijk vasthouden aan de papieren dienstencheques. Volgens Sodexo zijn het vooral oudere mensen die papieren dienstencheques willen blijven gebruiken.

Officieel gaat het niet om een boete, maar om een "prijsvermindering" die Sodexo verplicht moet geven. Dat heeft het bedrijf zo afgesproken met de Vlaamse overheid toen het contract werd afgesloten.

Het is al de vierde keer dat Sodexo dergelijke "prijsvermindering" moet geven aan Vlaanderen. Volgens Het Nieuwsblad heeft Sodexo een omzet van 430 miljoen euro, en kan het bedrijf dus wel tegen een stootje.

Toch wil Sodexo meer mensen doen overschakelen naar elektronische dienstencheques. Het bedrijf denkt eraan om het systeem binnenkort om te draaien. In de toekomst wil Sodexo iedereen elektronische dienstencheques geven tenzij mensen specifiek de papieren versie aanvragen.

Meest gelezen