Direct naar artikelinhoud
Luchtvaart

Milieuvriendelijk vliegen is 'pure greenwashing'

De CS300 van constructeur Bombardier wordt gepromoot als het meest milieuvriendelijke toestel van dit moment.Beeld REUTERS

Milieuvriendelijk vliegen zal altijd een contradictio in terminis zijn. Luchtvaartmaatschappijen weten dat ook. Toch doen ze hun uiterste best om hun ecologische inspanningen in de verf te zetten. 

Groot luchtvaartnieuws vandaag: de nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij Air Belgium zal over twee maanden vanaf de luchthaven van Charleroi naar Hongkong vliegen. Ook nieuws vandaag: Air Baltic heeft zijn nieuwe CS300 voorgesteld op de luchthaven van Zaventem. Dat toestel, van fabrikant Bombardier, heet nu het meest milieuvriendelijke toestel van het moment te zijn. Dankzij zijn ultramoderne ontwerp, stoot het ten opzichte van vergelijkbare toestellen 20 procent minder CO2 uit en de helft minder stikstofoxiden. De geluidsvoetafdruk van het vliegtuig is bovendien vier keer kleiner. 

"Het toestel is al anderhalf jaar operationeel", zegt luchtvaartspecialist Luk De Wilde. "Binnen de industrie is men nu heel erg bezig om vliegtuigen milieuvriendelijker te maken. Ook andere constructeurs als Boeing en Airbus werken daaraan." 

Voetafdruk

Ook al zijn er op dit ogenblik geen Belgische luchtvaartmaatschappijen die de CS300 willen aanschaffen, gisteren heeft luchtvaartmaatschappij TUI wel aangekondigd dat het zijn vloot van oudere Boeings vervangt door de nieuwe Boeing 737 Max. Gespreid over de komende jaren zal TUI, dat nu een dertigtal vliegtuigen bezit, 70 nieuwe Boeing Max-toestellen afnemen. 


In het persbericht dat de maatschappij daarover heeft uitgestuurd, wordt meermaals benadrukt dat dit toestel een stap is in de ecologische richting. Zo verbruikt het 14 procent minder brandstof dan zijn voorganger en wordt het geluidsniveau met 40 procent beperkt. "Deze energie-efficiëntie is te danken aan een nieuwe motor en een verbeterd aerodynamisch ontwerp", klinkt het. 

'Onze ecologische voetafdruk terugdringen is bij TUI een deel van onze identiteit geworden'
Piet Demeyere, woordvoerder TUI

"Onze ecologische voetafdruk terugdringen is bij TUI een deel van onze identiteit geworden", zegt woordvoerder Piet Demeyere. "In het inflightmagazine van de nieuwe Boeing zullen we ook tonen hoe we dat aanpakken. Voor ons is dat simpelweg een kwestie van keuzes maken." 

Die keuze zullen passagiers aan de lijve ondervinden, zegt Demeyer. "Want het comfort in het toestel is niet bepaald spraakmakend." 

Steeds meer, steeds verder

Maar wat helpt het als vliegtuigen milieuvriendelijker worden als we met zijn allen steeds meer en steeds verder gaan vliegen? Want niet alleen Air Belgium wil binnenkort zijn vliegtuigen koers laten zetten naar Hongkong, ook VLM Airlines denkt nu aan een rechtstreekse verbinding met China, maar dan vanuit Zaventem.  

En erg ecologisch is dat niet. Zo heeft de Nederlandse professor Duurzaam Toerisme en Transport Paul Peeters (Universiteit van Breda) eerder berekend dat een retourvlucht naar Thailand per persoon een even grote CO2-uitstoot heeft als wanneer diezelfde persoon een jaar met de auto zou rijden (1.780 kilogram).  

"Dat brandstofverbruik belangrijk is voor luchtvaartmaatschappijen komt natuurlijk omdat ze voor elke liter en elke kilo gewicht die ze uitsparen meer passagiers kunnen meenemen", zegt hij. "Als je nu ziet dat die nieuwe Boeing 14 procent minder brandstof verbruikt, dan is de impact daarvan over vier of vijf jaar toch weg, want wereldwijd blijven luchtvaartmaatschappijen alsmaar groeien." 

'Dat luchtvaartmaatschappijen hun nieuwe toestellen nu als milieuvriendelijk promoten, is pure greenwashing'
Paul Peeters, professor Duurzaam Toerisme en Transport (Universiteit van Breda)

Volgens Peeters is de enige optie om de luchtvaartsector milieuvriendelijker te maken het wettelijk beperken van het aantal vluchten. Dat die sector buiten het klimaatakkoord van Parijs is gehouden en naar verwachting nog sterk zal groeien, is voor de Nederlandse professor wraakroepend. Want de uitstoot van de luchtvaartsector zal tegen 2080 groter zijn dan die van alle andere sectoren samen.

"De afgelopen twintig jaar is er al veel gepraat, maar nog niet veel bereikt, als het gaat over ecologische luchtvaart", zegt hij. "Dat luchtvaartmaatschappijen hun nieuwe toestellen nu als milieuvriendelijk promoten, is pure greenwashing. Milieuvriendelijke vliegtuigen bestaan natuurlijk niet. Hooguit kan je zeggen dat ze minder milieuonvriendelijk zijn."