Direct naar artikelinhoud
Taxi's

Waarom de Brusselse taxisector vandaag staakt

Klassieke taxibedrijven en Uber-chauffeurs vallen voortaan onder dezelfde regels
Beeld BELGA

Vandaag protesteert de taxisector tegen de plannen van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a). Hij wil gelijke regels invoeren voor alle chauffeurs. Maar daar zijn de klassieke taxibedrijven niet blij mee.

Gelijke regels voor iedereen. Dat is het principe van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) in het gewijzigde Taxiplan voor de hoofdstad. Voortaan krijgen taxichauffeurs een persoonlijke licentie. Daardoor kunnen ze aan de slag als werknemer bij een taxibedrijf, maar ook als zelfstandige of in een coöperatieve. In ruil krijgen ze een volwaardig sociaal statuut.

"De chauffeurs hebben nu een sterkere positie en krijgen zelf de keuze hoe ze hun werk invullen", stelt minister Smet. "En voor de klant is er meer keuzevrijheid en kwaliteit."

Uber

Platformen zoals Uber worden aan dezelfde regels onderworpen als taxi's en limousines. Hiermee valt alle onderscheid weg. Tegelijk kunnen enkel vergunde chauffeurs met een Brusselse licentie nog bezoldigd vervoer aanbieden. Bovendien kunnen zij zich aansluiten bij meerdere platformen, aangezien die platformen geen exclusiviteitsregels meer mogen opleggen.

'De chauffeurs hebben nu een sterkere positie om in te staan en krijgen zelf de keuze hoe ze hun werk invullen'
Pascal Smet, Brussels minister van Mobiliteit

In de toekomst komen er twee types tarieven. Een vast tarief per tijd en kilometer voor de taxi's van de straatmarkt. En een minimum- en maximumtarief voor de taxi's die werken met reservaties. Zo is er voor de klant meer keuzevrijheid. De regering zal het maximum aantal licenties vastleggen op basis van chauffeurs die actief zijn.

Om te controleren op misbruik, komt er een taskforce met alle politiezones en de gewestelijke administratie. Tegelijk komt er een overgangsperiode tot 2030. De bestaande taxilicenties worden nog één keer verlengd, maar daarna niet meer. Voor de Brusselse chauffeurs die vandaag met een Waalse of Vlaamse licentie rijden, komt er wel een regeling zodat zij in de toekomst in Brussel kunnen blijven rijden.

'Minister Smet wil uitvinden wat bij Deliveroo niet werkt'
Pierre Steenberghen, secretaris generaal taxibedrijvenfederatie

Taxisector teleurgesteld

De federatie van taxibedrijven is niet te spreken over het Taxiplan. "Minister Smet wil uitvinden wat bij Deliveroo niet werkt", zegt Pierre Steenberghen, secretaris-generaal van de federatie GTL. Vooral de persoonlijke licentie voor de chauffeurs is een doorn in het oog van de vakbond. Zij ziet die maatregel als een onafwendbaar pad richting een zelfstandigenstatuut.

Volgens het nieuwe Taxiplan kunnen de exploitanten nog steeds chauffeurs in dienst nemen als werknemers. Alleen zal dat moeten gebeuren in de vorm van een coöperatieve. "Dat is 100 procent onmogelijk. Kijk maar naar Deliveroo. Daar hebben ze ook gezegd dat ze enkel met zelfstandigen willen werken", zegt Steenberghen.

De federatie vindt het eigenaardig dat een sociaal minister de taxisector in Brussel dezelfde richting uitduwt als Deliveroo. "Hij wil de chauffeurs aan voorwaarden laten werken die te wensen overlaten."

'We denken dat de chauffer als werknemer op termijn zal verdwijnen'
Sandra Langenus, ABVV

Ook de socialistische Belgische Transportbond (ABVV) heeft zijn twijfels. "We denken dat de chauffeur als werknemer op termijn zal verdwijnen", reageert Sandra Langenus van het ABVV. De persoonlijke licentie voor de chauffeurs baart de transportbond zorgen. Hoewel het de macht van de chauffeur moet versterken, kan het een omgekeerd effect hebben.

"De macht van de chauffeurs wordt groter en dat is hun kracht. Als ze de ene dag niet tevreden zijn bij een werkgever kunnen ze zomaar opstappen", stelt Langenus. "Ik vrees dat we snel zullen wegglijden in grote garages die wagens per dag verhuren aan de chauffeurs die er zelf geen kunnen betalen. Er zijn veel taxichauffeurs die nu al zo werken en amper het zout op hun aardappelen kunnen betalen."

Toch zijn er ook positieve signalen, zegt het ABVV. "De regelgeving voor platformen stelt ons wel tevreden en is een goede zaak. De verhoogde controles en de versterkte samenwerking tussen de politiezones en de gewestelijke controleteams is ook positief . Daar is al lang vraag naar vanuit de sector."