Direct naar artikelinhoud
Gevangenissen

Gevangenen betalen 5 keer te veel om te telefoneren

Een telefoon in de gevangenis van Antwerpen.Beeld belga

Belgische gevangenen betalen tot vijf keer meer dan gemiddeld om te telefoneren. Ze moeten een 16 jaar oud telefoontarief betalen, waardoor hun rekening snel oploopt. "Het recht van gevangenen om contact te hebben met hun familie wordt belemmerd", benadrukt de federale ombudsman. Groen eist dat de tarieven worden aangepast. 

Gevangenen hebben onder bepaalde voorwaarden het recht om, op eigen kosten, dagelijks te telefoneren met hun familie, vrienden of advocaat. Velen onder hen doen dat ook, om in contact te kunnen blijven met de buitenwereld.

"Maar in brieven en mails die ik binnenkrijg van gedetineerden komt steeds dezelfde klacht terug: hun torenhoge telefoonrekening", zegt justitiespecialist Stefaan Van Hecke (Groen). "Gedetineerden hebben het meestal financieel niet breed. Het kan toch niet de bedoeling zijn om hen een tweede keer te straffen?"

Ombudsman

Cijfers die Van Hecke opvroeg bij minister Koen Geens (CD&V) leren dat gedetineerden tot vijf keer meer betalen dan de gemiddelde burger. "Op de privémarkt zijn allerlei bundels te koop, maar in de gevangenissen verandert het telefoontarief al jaren niet meer. Ik snap niet waarom het niet heronderhandeld wordt."

Ook de federale ombudsman krijgt veel klachten binnen over de telefoonkosten in gevangenissen. Onderzoek van de ombudsman leert dat het huidige tarief voor binnenlandse gesprekken vanuit de gevangenis nog wordt bepaald op basis van het Belgacom-tarief uit 2002. Gedurende die tijd kwam er één keer een korting van vijf procent. Voor internationale gesprekken geldt nog het Belgacom-tarief dat in 2002 van toepassing was voor buitenlandse openbare telefooncellen.

'In 2016 moest een gedetineerde 7 euro betalen voor een telefoongesprek van tien minuten. Dat is niet correct'
Federale ombudsman

"Deze situatie is een aanfluiting. De hoge telefoontarieven belemmeren het recht van gevangenen om contact te onderhouden met hun familie", benadrukt Litte Frooninckx, woordvoerder van de federale ombudsman. "We eisen al jaren dat de politiek hier verandering in brengt, maar er komt geen oplossing."

Nochtans zijn er volgens haar voorbeelden genoeg. "In 2016 moest een gedetineerde 7 euro betalen voor een telefoongesprek van tien minuten. Dat is niet correct. We kennen een geval uit 2014, waarbij een gedetineerde om drie uur per maand te bellen naar zijn vrouw in Oostenrijk 250 euro moest betalen."

De gedetineerde waarvan sprake in het laatste voorbeeld, die liever anoniem wil blijven, beweert dat de dure telefoontarieven ook een reden zijn waarom er zoveel gsm's de gevangenis binnengesmokkeld worden. "Natuurlijks gebeuren er foute dingen met die gsm's. Maar het is ook gewoon goedkoper bellen met een gsm en een betaalkaart dan met de gevangenistelefoon. De cipiers weten dit ook. Er zijn er die mij aangeboden hebben om een gsm binnen te brengen. Ik zou dan op voorhand ingelicht worden van celcontroles, zodat ik die gsm niet zou verliezen. Kostprijs: 500 euro. Ik heb dat geweigerd."     

Prison Cloud

De invoering van het nieuw 'Prison Cloud'-platform moet binnenkort voor verbetering zorgen. Via dit platform zullen gedetineerden onder meer goedkoper kunnen bellen vanop een computer in hun cel. De gevangenissen van Beveren en Leuze zijn vandaag al uitgerust met Prison Cloud. De rest volgt tegen 2020.

Van Hecke vindt dit te laat. Hij eist dat de huidige tarieven nu meteen aangepast worden. De federale ombudsman gaat nog een stap verder: "Met Prison Cloud kunnen gedetineerden ongeveer 10 procent goedkoper bellen dan vroeger. Dat volstaat niet. De prijzen blijven dan nog altijd veel te hoog."

Minister Geens verwacht wel soelaas van Prison Cloud. "Ook wij willen dat de telefoontarieven dalen", reageert zijn woordvoerder Sieghild Lacoere. "Op lange termijn inzetten op Prison Cloud is de beste manier hiervoor. Zo zullen gedetineerden goedkoper kunnen bellen en bijvoorbeeld ook opleidingen volgen vanuit hun cel."