Belgische topmanagers in open brief: "Cruciaal dat Brussels Airlines in Brussel verankerd blijft"
Een vijftigtal Belgische topmanagers pleit voor een sterk, in Brussel verankerd Brussels Airlines. Ze doen dat in een open brief naar aanleiding van de geruchten dat Lufthansa de maatschappij wil inpassen in zijn lowcostproject Eurowings. De vluchten die Brussels Airlines uitvoert naar de rest van de wereld "zijn van strategisch belang", luidt het. De brief is onder meer ondertekend door Bert De Graeve (Bekaert, Telenet), Michèle Sioen (Sioen), Herman Daems (BNP Paribas Fortis) en Axel Miller (D'Ieteren).
De brief is ondertekend door onder meer toplui van Belfius, BNP Paribas, Deme, Bekaert, Pairi Daiza, EDF Luminus, Infrabel en Solvay. Ze pleiten ervoor dat Brussels Airlines "een sterke, in Brussel verankerde luchtvaartmaatschappij blijft, die tegemoet komt aan de wensen van de verschillende segmenten in de markt". De managers vinden het cruciaal dat Brussels Airlines de hub in Brussel en zijn vluchtennetwerk verder kan ontwikkelen.
Het initiatief voor de brief komt van het communicatiebureau Akkanto. "We vonden dat we iets moesten doen na de krantenberichten. We werken niet voor Brussels Airlines, maar wel voor veel van de CEO's die hebben ondertekend", klinkt het daar. In geen tijd verzamelde het bureau tientallen handtekeningen. "Er hebben zich zelfs mensen spontaan gemeld om de brief te ondertekenen."
Morgen is een belangrijke dag voor Brussels Airlines. In Frankfurt vindt om 13.00 uur een vergadering van de raad van bestuur plaats van SN Airholding, de holding boven de luchtvaartmaatschappij. Verschillende media hebben de voorbije dagen gemeld dat de posities van CEO Bernard Gustin en van financieel directeur Jan De Raeymaeker onder druk staan.
Eurowings
Gustin verdedigt het huidige model van de maatschappij, waarbij goedkopere Europese vluchten gecombineerd worden met langeafstandsvluchten naar onder meer Afrika. Lufthansa, sinds vorig jaar voor 100 procent eigenaar van Brussels Airlines, wil de Belgische maatschappij echter inpassen in zijn lowcostproject Eurowings.
De speculatie maakt het personeel ongerust. Er verscheen al een internetpetitie om Gustin te steunen en de vakbonden dreigen met een staking. "De drie bonden trekken aan hetzelfde zeel: we zijn klaar om te staken", verklaarde Filip Lemberechts van de liberale ACLVB. "Desnoods houden we vliegtuigen aan de grond." Bij Brussels Airlines werken momenteel 3.500 mensen. De vrees bestaat dat er banen zullen sneuvelen als de plannen van Lufthansa worden doorgedrukt.
Dat de Duitsers hun gang kunnen gaan, is een gevolg van afspraken die werden gemaakt bij de verkoop vorig jaar van de resterende aandelen die nog in Belgische handen waren. Tot eind 2017 hadden de vier Belgische bestuurders bij SN Airholding een vetorecht, maar dat is nu vervallen. De vijf vertegenwoordigers van Lufthansa kunnen dus met een meerderheid hun wil doordrukken.
Davignon 'niet ongerust'
Etienne Davignon, voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airlines, verklaarde tegenover de RTBF dat hij "redenen heeft om niet tevreden te zijn", maar ook "niet ongerust" is.
"Ik ben niet ongerust over de geruchten die circuleren en ik ga er ook geen commentaar op geven. Het is geen ondernemingsraad waar verrassingen zullen worden aangekondigd, maar wel een raad van bestuur om te praten over het lot van Bernard Gustin en Jan De Raeymaeker. Daarna zullen we de vakbonden informeren", verklaarde hij.
Lees hier de integrale brief van de Belgische managers:
Vandaag is een belangrijke dag voor de toekomst van Brussels Airlines en de connectiviteit van ons land met Europa en de rest van de wereld. Deze connecties zijn van strategisch belang voor België, voor onze ondernemingen, groot en klein, om in staat te zijn onze goederen en diensten te exporteren, voor het toerisme en voor al onze landgenoten die het vliegtuig nemen om de wereld te verkennen.
Het is met dat strategisch belang voor ogen dat wij er vandaag voor pleiten dat Brussels Airlines een sterke, in Brussel verankerde luchtvaartmaatschappij blijft, die tegemoet komt aan de wensen van de verschillende segmenten in de markt. Het is cruciaal dat Brussels Airlines, samen met haar vele partners, de hub in Brussel en het netwerk van vluchten naar Europa en de rest van de wereld verder kan ontwikkelen.
België en Brussel, hoofdstad van Europa, hebben deze connectiviteit nodig om competitief te kunnen blijven in een steeds verder globaliserende wereld waarin de concurrentie steeds sterker wordt.
• Edwin Botterman (Alken Maes)
• Marc Decorte en Olivier Willocx (BECI-UEB/VBO & Chamber of Commerce)
• Bert De Graeve (Bekaert, Telenet, Sibelco)
• Eric Evrard (Artexis)
• Philippe Haspeslagh (Ardo)
• Marc Raisière (Belfius)
• Herman Daems (BNP Paribas Fortis)
• Raymund Trost (CFE)
• Mattias Vanderschueren (Cortina Group)
• Alain Bernard (DEME)
• Gregoire Dallemagne (EDF Luminus)
• Muriel De Lathouwer, (EVS)
• Marnix Galle (Immobel)
• Luc Lallemand (Infrabel)
• Eric Domb (Paridaiza)
• Jean-Pierre Lutgen (IceWatch)
• Christophe Vandoorn (Korn Ferry)
• Olivier de Wasseige (UWE)
• Pieter Timmermans en Bernard Gillot (FEB)
• Gaetan Waucquez (Floridienne)
• Philippe Claessens (CEO FN Herstal)
• Eric Mestdagh (Mestdagh)
• Gregor Thissen (Scabal Group)
• Michèle Sioen (Sioen)
• Harold Boël (Sofina)
• Bernard Delvaux (Sonaca)
• Nicolas Boël (Solvay)
• Koen Hoffman (Value Square)
• Paul Kumpen (Voka)
• Bruno Venanzi
• Bruno Colmant (UCL, ULB, Vlerick)
• Johnny Thijs
• Baudouin Meunier
• François Blondel (KitoZyme)
• Duco Sickinghe (Fortino Capital)
• Philippe Vander Putten (Team Belgium)
• Pierre-Emmanuel van Hoorebeke (Van Hoorebeke)
• Paul Haelterman (Carlsberg Importers-Vasco-Tao-Hls)
• Paul Cornet de Ways-Ruart (AB Inbev)
• Gaétan Clermont (Eaglestone)
• Philippe Lammerant (Carthuplas)
• Nicolas Van Brandt (IDF)
• Pierre Macharis (VPK Packaging Group)
• Philippe Moorkens (Buromarket)
• Axel Miller (D’ieteren)
• Arnoud de Pret (AB Inbev)
• Olivier Chapelle (Recticel)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
6
Noorwegen wil als eerste land ter wereld toestemming geven voor diepzeemijnbouw
-
PREMIUM
“Laatste euro’s worden zwaarder belast.” Wat betekent de overschreden spilindex voor je loon?
De inflatie, het cijfer dat aangeeft hoe snel de prijzen toenemen, stijgt naar 3,4 procent. Als gevolg zullen de uitkeringen en pensioenen in mei met twee procent stijgen. In juni volgen de lonen bij de overheid. Maar hoe zit het met de andere salarissen? Wie houdt het meeste over van die indexering? En kunnen onze lonen ook dalen? HLN-werkexpert Stijn Baert geeft uitleg: “Wie een lager loon heeft, kan in hogere belastingschijven terechtkomen.” -
Marc Van Hool wil verkoop trailerdivisie Van Hool ongedaan maken: “Ons bod was op alle vlakken beter”
De Belgische investeringsmaatschappij CIM Capital wil het biedingsproces voor de afdeling ‘Industriële Voertuigen’ van busbouwer Van Hool uit Lier laten heropenen. CIM Capital is gedeeltelijk in handen van Marc Van Hool, deel van de familietak die geen aandelen in het busbedrijf bezat. -
-
Kortrijkse producent van dierenvoeding Edgar & Cooper gekocht door Amerikaanse gigant
-
106
België heeft vijfde grootste begrotingstekort van eurozone
Het begrotingstekort in de eurozone is vorig jaar lichtjes afgenomen: van -3,7 procent in 2022 naar -3,6 procent in 2023. Dat blijkt uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat. In België is het tekort daarentegen flink opgelopen: van -3,6 procent naar -4,4 procent. -
G4S wil bewakingsagenten naar Brussels Airport lokken met premie
Het beveiligingsbedrijf G4S is op zoek naar 75 extra bewakingsagenten die op de luchthaven Brussels Airport aan de slag gaan. Om extra kandidaten aan te trekken, belooft het een brutopremie van 1.000 euro, zo heeft het bedrijf woensdag aangekondigd. -
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
-
Spaargids.be
Zo spaar je jaarlijks ruim 1.000 euro uit dankzij één aanpassing in je werkroutine
-
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?
Een feestdag geeft recht op een betaalde vakantiedag, maar toch ligt het land niet plat: je kan nog steeds medische hulp krijgen, de politie staat paraat en ook op restaurant of café gaan behoort tot de mogelijkheden. Niet iedereen legt het werk dus neer. Mag jouw baas vragen om op een feestdag te werken, of kan hij/zij je daar zelfs toe verplichten? En krijg je dan een bijkomende financiële tegemoetkoming? Jobat.be zet je rechten en plichten op een rij nu mei - de maand met de meeste feestdagen - voor de deur staat. -
Onrust groot bij Brussels Airlines dat einde vreest
De toekomst oogt niet rooskleurig voor Brussels Airlines. Lufthansa, dat eigenaar is van de Belgische luchtvaartmaatschappij, legt meer en meer z'n wil op. Gevreesd wordt dat Brussels Airlines gedegradeerd wordt tot lagekostenmaatschappij. Maandag wordt over de toekomst beslist. Dat schrijven de kranten van Mediahuis. -
KIJK. Eerste helikopter op fossielvrije brandstof ter wereld is Belgisch: prijs en topsnelheid onthuld
51 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpipo de clown
Paul Verbeeck
Dirk Vregels
Christiane Sesier
JAN krommentak