Videospeler inladen...

Koningin Mathilde lanceert oproep tegen cyberpesten: "Jij bent de held, niét de pester"

Koningin Mathilde lanceert vandaag, op Safer Internet Day, een persoonlijke oproep naar jongeren om cyberpesten aan te pakken. "Aarzel niet om de pester te wijzen op zijn fout gedrag. Jij bent de held, niet de pester. Want cyberpesten is echt niet oké", zegt ze onomwonden.  

Koningin Mathilde heeft haar eerste videoboodschap op de sociale mediakanalen van het paleis gelanceerd. Daarin doet ze - niet geheel toevallig op Safer Internet Day - een oproep om "nee" te zeggen tegen cyberpesten. "Sociale media zijn leuk en super om met vrienden te communiceren en je mening te delen. Maar jij weet ook dat je niet zomaar om het even wat kan doen. Post je dingen online? Gebruik dan je gezond verstand en heb altijd respect voor elkaar", steekt de koningin van wal.  

Post je dingen online? Gebruik je gezond verstand

Mathilde vraagt om solidair te zijn met jongeren die gepest worden, want pesten kan een vernietigend effect hebben op de emotionele ontwikkeling. "Kom op tegen pesten", klinkt het strijdvaardig. Ze benadrukt om over pesten zéker te praten: "Blijf er niet alleen mee zitten. Praat met je ouders, je vrienden of iemand anders die je vertrouwt. Er is altijd wel iemand die naar je zal luisteren en die je kan steunen."  

Hoe voorkomen en hoe reageren?

Koningin Mathilde is psychologe van opleiding, pleitbezorgster van de VN en erevoorzitter van Child Focus en het is ook in die hoedanigheid dat ze jongeren wil aanmoedigen om de problematiek aan te pakken. De voorbije weken en jaren praatte ze met experts én slachtoffers, en noemde hen "moedig". Ze vroeg hen ook advies.

Child Focus heeft ervaring met jongeren op sociale media en geeft ook tips om cyberpesten te voorkomen (lees ze hier). Respect tonen én geen informatie publiceren die verkeerd kan worden opgevat, zijn alvast stappen in de goede richting.

Wie toch te maken krijgt met cyberpesten:

  • Besef dat de dader vaak iemand uit je omgeving is, ook al verschuilt hij/zij zich achter een anoniem profiel.
  • Er kan een bemiddelaar ingeschakeld worden om de pester te sensibiliseren en ervoor te zorgen dat de situatie wordt rechtgezet.
  • Pesters kunnen technisch geblokkeerd worden en je kan hem/haar rapporteren op het gebruikte netwerk (Facebook, Twitter, enz.).
  • Je kan vragen om de inhoud te verwijderen aan de pester ofwel rechtstreeks aan het netwerk.

Meest gelezen