"De luizenmoeder" klopt af op 3,5 miljoen kijkers: wat is het geheim van de hype?

Het is best mogelijk dat u er nog niets heeft over gehoord, maar in Nederland rolt "De luizenmoeder" over de tongen. Zondag wist de komische serie op zender NPO 3 maar liefst 3,5 miljoen kijkers te lokken. Een tweede seizoen is alvast besteld. Maar wat is het geheim achter deze ware hitserie?

"De luizenmoeder" is een fictieve reeks rond leerlingen, ouders en personeel van basisschool De Klimop met kwesties uit het leven gegrepen, en met vooral treffende en herkenbare grappen. Opmerkelijk is dat de kijkcijfers van de serie in stijgende lijn blijven. De eerste aflevering was goed voor 750.0000 kijkers, de tweede steeg naar 1,4 miljoen kijkers, de derde naar 2,4 miljoen tot nu: 3,5 miljoen kijkers, meldt Stichting KijkOnderzoek.

Enkele fragmenten:

Bij NPO 3 hadden ze het succes alvast niet zien aankomen.  Maar een tweede seizoen kan niet uitblijven, dat liet AVROTROS gisteren weten via Twitter. 

"Eindelijk mag er met alles opnieuw gelachen worden"

Wat maakt die "De luizenmoeder" nu bijzonder? "Culture club" op Radio 1 vroeg het aan Peter Vandermeersch, hoofdredacteur bij NRC Handelsblad, die de serie bekeek. Hij bekent dat hij de eerste twee afleveringen had gemist, maar er werd zoveel over gepraat op de redactie dat hij wel moest kijken. "Ik ben verkocht, ik vind het héérlijk", vertelt hij. "Een echt goed bekeken programma op NPO 1 haalt 1,2 miljoen kijkers, dit zit op NPO 3 en is een beetje experimentele tv."

"De serie steekt de draak met de microkosmos van het schoolplein die elke ouder in Vlaanderen meteen zal herkennen: ouders die elkaar de loef afsteken, de sullige directeur die geen beslissingen durft nemen, enz.", legt Vandermeersch uit. De serie is ook helemaal niet politiek correct. "Alles waar Nederland zó met worstelt: het zwarte pietendebat, de moslimintegratie, hiërarchische verhoudingen, daar wordt mee gespot. Plotseling gaat daar een programmamaker vrolijk mee om. Iedereen snakte er naar. Eindelijk! Dat is zeker een deel van het succes van het programma."

Meest gelezen