Direct naar artikelinhoud
Consument

Online shoppers kunnen voortaan ongehinderd op Europese koopjesjacht

Close-up of female hands holding debit or credit card in hands and typing information on laptop to make online purchaseBeeld thinkstock

Online shoppers kunnen binnenkort ongehinderd op koopjesjacht op Europese websites. Het Europees Parlement schaarde zich vandaag achter nieuwe regels die verzekeren dat consumenten uit andere lidstaten elektronische apparaten, festivaltickets, hotelovernachtingen en andere goederen en diensten aan dezelfde prijzen en voorwaarden kunnen aankopen als lokale klanten.

De discriminatie van online shoppers kwam enkele jaren geleden in het nieuws toen bleek dat enkel Franse klanten konden intekenen op promoties van Disneyland Parijs. Dat stootte pretparkbezoekers uit andere lidstaten tegen de borst en onder druk van de Europese Commissie paste Disneyland zijn online boekingsprocedures en betalingsmodaliteiten aan.

Een onderzoek aan de hand van 'mystery shopping' leerde de Commissie dat 63 procent van de websites verhinderden dat consumenten uit andere landen aankopen deden. De Commissie besloot dan ook om de gelijke behandeling van online shoppers in wetgeving te verankeren, een voorstel dat vandaag door een ruime meerderheid van de Europarlementsleden (557 tegen 89 stemmen bij 33 onthoudingen) in Straatsburg werd bekrachtigd.

63 procent van de websites verhinderden dat consumenten uit andere landen aankopen deden

Prijzen kunnen nog steeds verschillen van lidstaat tot lidstaat, maar de nieuwe verordening, die tegen het jaareinde in werking zal treden, verzekert dat consumenten in hun digitale zoektocht naar de beste aanbiedingen niet gehinderd mogen worden door obstakels als het automatisch 'rerouten' naar nationale websites of de verplichting om te betalen met een nationale debet- of kredietkaart.

Niet voor e-boeken en films

Belgische Europarlementsleden reageren verheugd. "De online handel vertegenwoordigt in Europa 230 miljard euro. De Europese eenheidsmarkt moet de consumenten de mogelijkheid bieden om toegang te hebben tot goederen en diensten die in hun eigen land niet meteen beschikbaar of veel duurder zijn. Binnenkort zullen Europese consumenten overal bij hen thuis zijn", juichte Marc Tarabella (PS).

Anneleen Van Bossuyt (N-VA) wijst ook op de kansen voor kleine en middelgrote ondernemingen, die nieuwe markten kunnen aanboren zonder dat ze de nationale consumentenregels van alle lidstaten moeten kennen. "Onze kmo's kunnen zich op miljoenen meer klanten richten, maar worden niet gehinderd door een verplichte kennis van alle nationale wetten in Europa."

Hoewel de zogenaamde geoblocking vaak voorkomt bij e-boeken, muziek, films en games, zijn de nieuwe regels voorlopig niet van toepassing op auteursrechtelijk beschermde inhoud. Binnen twee jaar moet de Commissie wel evalueren of de regels worden uitgebreid naar die producten. Ook audiovisuele diensten en vervoersdiensten zijn voorlopig uitgesloten van de verordening.