Direct naar artikelinhoud
Brussels Airlines

Topman Eurowings: "Brussels Airlines zal geen nieuw Ryanair worden"

In het hoofdkantoor van Brussels Airlines vindt vanochtend een bijzondere ondernemingsraad plaats.Beeld BELGA

Brussels Airlines zal geen nieuw Ryanair worden. Die boodschap bracht Eurowings vanmorgen op een speciale ondernemingsraad. De bonden geven de nieuwe directie voorlopig het voordeel van de twijfel en plannen geen acties.

Met een bang hart trokken vakbonden en personeel van Brussels Airlines vanochtend naar de speciale ondernemingsraad, waar Eurowings-topman Thorsten Dirks zijn toekomstvisie uit de doeken deed. Nadat maandag CEO Bernard Gustin en financieel directeur Jan De Raeymaeker de laan werden uitgestuurd, vreesden de bonden opnieuw slecht nieuws. 

Dirks kwam echter met een uitgestoken hand naar Brussel. Brussels Airlines blijft wel degelijk een Belgische firma, met een sterk Belgisch merk en Belgische werknemers. Brussels Airlines blijft binnen de Star Alliance, waar Eurowings momenteel geen deel van uitmaakt. "Brussels Airlines zal geen nieuw Ryanair worden", stelde Dirks duidelijk.

Eurowings wil van Brussel een excellentiecentrum voor langeafstandsvluchten maken. Daarbij zou Brussels Airlines het voortouw nemen voor de snel groeiende langeafstandsoperaties van de Eurowings-groep. Al is het voorlopig onduidelijk wat dat expertisecentrum concreet zal inhouden. 

'Er komt bijkomende tewerkstelling voor het vliegend en veranderingen voor het grondpersoneel. Maar wat precies is nog niet duidelijk'
Filip Lemberechts van de liberale vakbond ACLVB

Eurowings zette tot voor kort vooral in op goedkope vluchten in Europa, om te concurreren met Ryanair, maar met langeafstandsvluchten heeft het nog maar weinig ervaring. Ervaring die Brussels Airlines wel heeft. Als opvolger van Sabena zijn de Belgen vooral specialist in vluchten naar Afrika. En laat dat nu net de markt zijn waar Eurowings-moederbedrijf Lufthansa volop op mikt. Afrika wordt de komende jaren dé groeimarkt voor de luchtvaartsector.

Personeel

Brussels Airlines moet deel uitmaken van die groei, is de boodschap die Dirks bracht. Maar garanties over het behoud van de merknaam Brussels Airlines op lange termijn zijn er niet, al zou de naam zeker voor de Afrika-vluchten "incontournable" zijn. Op die manier hoopte Dirks de vrees bij de bonden enigszins weg te nemen. 

Na het ontslag van Gustin was de onrust onder de 3.500 werknemers van Brussels Airlines groot. De vrees was vooral groot dat de ondersteunende diensten zoals marketing en IT naar de hoofdzetel van Eurowings in Keulen zouden verhuizen. Daarover kon de Eurowings-topman geen garanties geven. Bij de ondersteunende diensten zijn veranderingen te verwachten om synergieën te creëren met Eurowings, al is het nog niet duidelijk welke. "Werknemers kunnen bijvoorbeeld even goed vanuit Brussel werken voor Eurowings in Düsseldorf of Keulen", zegt Filip lembrechts van de liberale vakbond ACLVB.

Het is wel al zeker dat er geen sociaal bloedbad komt, zoals ook covoorzitter Etienne Davignon maandag al benadrukte. Zo komen er extra jobs voor het vliegend personeel. 

Minder positief is dat het aantal 'night stops', waarbij toestel en bemanning overnachten op de bestemming, drastisch zou dalen, wat een serieuze impact heeft op het loon van het vliegend personeel.  Hiervoor zouden de Duitsers nog compensaties zoeken. 

De bonden reageren enigszins gerustgesteld, maar zeggen waakzaam te zullen blijven. "We blijven voorzichtig. De ongerustheid blijft zolang er geen werkzekerheid is", zegt Anita Van Hoofd van de socialistische bediendebond BBTK.  De komende maanden lijkt er weinig te gaan veranderen. Dirks en Christina Förster, de nieuwe CEO van Brussels Airlines, vroegen vooral tijd om hun plannen en strategie te ontwikkelen. Op dit moment zijn ze nog volop bezig met de overname van Air Berlin. Op 12 maart zitten de Duitsers opnieuw samen met de bonden. "Hopelijk komt er dan meer duidelijkheid", zegt Van Hoof. Voorlopig plannen de bonden geen acties.

"Vroeger hadden we met Gustin een Latijnse coach, nu hebben we een Germaanse coach. Die heeft een andere aanpak. Het zal veel zakelijker worden. Maar het is duidelijk dat het nieuwe management bereid is om rond de tafel te bijven zitten. Voorlopig krijgen ze dus het voordeel van de twijfel", zegt Paul Buekenhout van de christelijke bediendebond LBC.