“Brussels Airlines wordt geen Belgische kopie van Ryanair”

© BELGA

Brussels Airlines blijft een Belgisch bedrijf en zal een “doorslaggevende rol” spelen in de toekomst van de Eurowings Group. De luchtvaartmaatschappij wordt geen Belgische kopie van Ryanair. Dat heeft Thorsten Dirks, de CEO van Eurowings, woensdag gezegd aan het personeel van Brussels Airlines. Dirks verzekerde de vakbonden, die momenteel geen acties plannen, ook dat er geen sociaal bloedbad komt.

mtm

Dirks bevestigde dat hij in Brussel een expertisecentrum voor langeafstandsvluchten wil oprichten. Omdat Eurowings geen ervaring heeft met langeafstandsvluchten, wordt Brussels Airlines het excellentiecentrum voor alle langeafstandsvluchten van de Eurowings Group. Dat betekent dat vluchtplannen en dergelijke van de twintig Eurowings-langeafstandsvliegtuigen die er tegen eind dit jaar moeten zijn in Brussel (10), Düsseldorf (7) en München (3), in Brussel zullen worden beheerd. Ook gaat Brussels Airlines vanaf april met vier langeafstandsvliegtuigen vluchten uitvoeren voor Eurowings vanuit Düsseldorf.

Hij zei, net als bestuursvoorzitter Etienne Davignon maandagavond, dat Brussels Airlines en Eurowings samen de Eurowings Group zullen vormen. “Brussels Airlines is een sleutelelement voor ons succes als Eurowings Group en zal een doorslaggevende rol spelen in onze toekomst”, zo stond nog in de presentatie.

Dirks wees er ook op dat de producten die Brussels Airlines en Eurowings aanbieden, nu al tamelijk gelijklopen, met “producten van hoge kwaliteit voor elk budget”.

De CEO heeft de vakbonden woensdagochtend tot slot verzekerd dat er geen sociaal bloedbad komt bij Brussels Airlines. “Er zijn wel veranderingen op til, zeker bij de ondersteunende diensten, maar daarover belooft de topman openheid en sociale dialoog om oplossingen te zoeken.” Op 12 maart ziet hij de bonden opnieuw.

De bonden zeggen enigszins gerustgesteld te zijn, maar zullen waakzaam blijven. Er zijn momenteel geen acties gepland.

Geen garanties op lange termijn

Eigenlijk is er niet zo veel veranderd na een weekend van speculaties over de toekomst van Brussels Airlines binnen Eurowings. Er komt een nieuwe leiding - CEO Bernard Gustin en financieel directeur Jan De Raeymaeker verlaten eind maart de maatschappij -, maar de concrete toekomstplannen blijven voorlopig eerder vaag. “We hebben enkele principes vernomen”, aldus LBC’er Paul Buekenhout na afloop van een bijzondere ondernemingsraad en een toespraak van Dirks.

Op korte termijn moeten er geen veranderingen verwacht worden. “Brussels Airlines blijft de sterke home carrier op Brussels Airport, met zowel korte- als langeafstandsvluchten”, zo zei Dirks. Het merk Brussels Airlines blijft nog minstens een jaar bestaan; over veranderingen op de ondersteunende diensten komt er later meer duidelijkheid.

Maar garanties over het behoud van de merknaam Brussels Airlines op lange termijn zijn er niet, al zou de naam zeker voor de Afrika-vluchten “incontournable” zijn. Dirks kon ook geen garanties geven voor het ondersteunend personeel, zoals marketing en IT. Daar zijn veranderingen te verwachten om synergieën te creëren met Eurowings, al is het nog niet duidelijk welke. Hij beloofde alvast samen met de bonden naar oplossingen te zoeken indien het zover komt. “Werknemers kunnen bijvoorbeeld even goed vanuit Brussel werken voor Eurowings in Düsseldorf of Keulen”, gaf Filip Lemberechts van de liberale vakbond mee als voorbeeld.

De ACLVB’er stelde een uitgestoken hand vast. “Ze zullen van hogerhand niet eenzijdig hun wil opleggen”, aldus de vakbondsman. “Er is beloofd dat alles in overleg zal gebeuren”, beaamde Anita Van Hoof (BBTK). “Maar gerust ben je nooit, we blijven waakzaam.” Er zijn momenteel geen acties gepland.

Mogelijk komt er op 12 maart meer duidelijkheid, wanneer Dirks opnieuw naar Brussel afzakt.

Paul Buekenhout voelde alvast een stijlbreuk tussen Dirks en de toekomstige topvrouw van Brussels Airlines, Christina Foerster, enerzijds, en Bernard Gustin anderzijds. “We hebben nieuwe trainers, niet langer met een Latijnse stijl, maar wel met een Germaanse: meer zakelijk en meer direct”, aldus de vakbondsman.

© Photo News

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen