Strengere verkeerswetten op komst: alcoholslot verplicht bij zware dronkenschap, geen achterpoortje meer voor wie 'vergeet' wie overtreding beging
De Kamer keurde vandaag een wetsontwerp goed dat strengere straffen voorziet voor dronken rijden. Wie met minstens 1,8 promille alcohol in het bloed wordt betrapt, zal voortaan verplicht een alcoholslot opgelegd krijgen. Ook wordt een achterpoortje in de wet gesloten waardoor burgers die zogezegd niet weten wie er met hun auto reed op het moment van een overtreding, niet meer vrijuit gaan.
De voorstellen staan in een wetsontwerp van minister van Justitie Koen Geens (CD&V) en Mobiliteitsminister François Bellot (MR). De tekst passeerde vorige maand al in de Kamercommissie Infrastructuur en werd nu unaniem goedgekeurd in de Kamer.
De mogelijkheid een alcoholslot op te leggen bestaat al enkele jaren, maar rechters maken er tot nu toe nog maar weinig gebruik van. "Het is geen geheim dat het Belgische alcoholslot tot nu toe geen succesverhaal was", weet de regering. "Enerzijds duurde het lang vooraleer men uit de startblokken kon schieten, anderzijds zijn er sinds de feitelijke start van het alcoholslot in augustus tot mei 2017 slechts tweeënvijftig veroordeelden in het omkaderingsprogramma gestapt en begeleid."
Verplicht
Een nieuwe wet moet daar nu verandering in brengen en van het alcoholslot de regel maken bij zware dronkenschap. Concreet zouden rechters verplicht worden een alcoholslot gedurende minimaal een jaar op te leggen aan wie betrapt wordt met minstens 1,8 promille alcohol in het bloed. Een andere maatregel kan enkel wanneer de rechter dat heel concreet kan motiveren.
De wettelijke drempel voor alcohol achter het stuur ligt op 0,5 promille.
'In geval van zo’n zware alcoholrecidive is het duidelijk dat deze persoon rijden en drinken niet gescheiden kon houden en zijn zware sancties vereist'
Wie bovendien herhaaldelijk wordt betrapt met minstens 1,2 promille, zal ook sowieso een alcoholslot opgelegd krijgen. "De rechter beschikt dan niet langer over de mogelijkheid om geen alcoholslot op te leggen. In geval van zo’n zware alcoholrecidive is het duidelijk dat deze persoon rijden en drinken niet gescheiden kon houden en zijn zware sancties vereist", aldus de regering in haar motivatie.
Achterpoortje
De strenge verkeerswet die de parlementsleden straks goedkeuren, moet ook een achterpoortje sluiten waar een aantal hardnekkige verkeersovertreders nu nog regelmatig gebruik van proberen te maken. Wie kan aantonen dat hij of zij tijdens een overtreding niet zelf achter het stuur zat, wordt vandaag niet gestraft. Het is bovendien niet verplicht door te geven wie wel de bestuurder was.
'Het huidige systeem met betrekking tot de aansprakelijkheid van de houder van de kentekenplaat leidt al te vaak tot straffeloosheid'
Dat verandert nu. "Het huidige systeem met betrekking tot de aansprakelijkheid van de houder van de kentekenplaat leidt al te vaak tot straffeloosheid en is weinig efficiënt voor politie en justitie", klinkt het. In eerste instantie wilde de regering de eigenaar voor de overtreding zelf laten opdraaien, maar daar is nu van afgestapt.
Wel wordt het niet meedelen van de bestuurder strafbaar gemaakt in een apart wetsartikel, waarbij de rechter een ruime marge tot bestraffing heeft. De boete kan variëren van 50 tot 4.000 euro, de gevangenisstraf van 15 dagen tot 2 jaar. Dat moet het de rechter mogelijk maken toch rekening te houden met de oorspronkelijke overtreding.
"De houder van de kentekenplaat moet weten aan wie hij zijn voertuig toevertrouwt en wordt verondersteld daarvoor zijn verantwoordelijkheid te nemen", motiveert de regering. "Hij moet bijgevolg ook weten wie zijn voertuig bestuurde op het ogenblik van de feiten."
Zwaardere straffen voor recidive en vluchtmisdrijf
De regeringsvoorstellen voorzien ook in een reeks strengere straffen bij recidive en vluchtmisdrijf. Wie herhaaldelijk zware inbreuken pleegt, zoals dronken rijden en rijden tijdens een rijverbod, kan de straf zien verdubbelen.
Voor vluchtmisdrijf - wat vaak een probleem is van hardleerse bestuurders - gaan de maximumstraffen omhoog. Voor vluchtmisdrijf zonder gewonden, kan de straf oplopen tot 6 maanden gevangenisstraf en/of een boete tot 2.000 euro. Indien de bestuurder een slachtoffer gewond achter laat, loopt de straf op tot 3 jaar gevangenisstraf en/of een boete tot 5.000 euro. Wanneer er een dode viel bij het ongeval, wordt de maximumstraf bepaald op 4 jaar en/of een boete tot 5.000 euro. De bestuurder zal bij een vluchtmisdrijf met gewonden of doden zijn rijbewijs minstens drie maanden verliezen.
Wie in de toekomst wordt betrapt voor rijden zonder rijbewijs, kan daarvoor een gevangenisstraf oplopen, en niet enkel een boete. Het fenomeen is niet zo uitzonderlijk. In de eerste helft van 2017 werden in ons land 16.935 bestuurders betrapt op rijden zonder (geldig) rijbewijs. Voor wie meermaals niet-verzekerd rijdt, worden de minimumstraffen bij een eerste recidive binnen de drie jaar na de eerste veroordeling verhoogd naar minstens 3 maanden. De veroordeelde moet ook altijd opnieuw zijn theoretische en praktische proeven afleggen. Recidiveert hij een tweede keer binnen de drie jaar, dan moet het rijverbod minstens 6 maanden bedragen. Bij derde recidive wordt dat minstens 9 maanden rijverbod.
Tot slot verlengt de verjaringstermijn voor verkeersmisdrijven van een naar twee jaar. Voor de zwaarste misdrijven geldt een termijn van drie jaar.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Leerling (15) krijgt klappen bij verlaten van school in Lier: “Ze vroegen zijn naam en dan… baf”
Een 15-jarige leerling van Campus Arthur Vanderpoorten van Atheneum Lier heeft vrijdag na schooltijd klappen moeten incasseren. Op beelden die gretig worden gedeeld is te zien hoe twee jongeren hem stampen en in het gezicht slaan. Volgens de moeder van het slachtoffer moet de stad dringend actie ondernemen om herhaling te voorkomen.Lier -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
-
Binnenland
Strengere straffen voor dronken rijden en vluchtmisdrijf goedgekeurd: dit verandert er
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
Zes op de tien wil geen zone 30 in steden en nog altijd rijdt 30 procent te snel (al wil men wel meer controles)
Een derde van de Belgen lapt de snelheidslimieten weleens aan zijn laars. Dat zeggen ze in de jaarlijkse verkeersonveiligheidsenquête van Vias. Meer dan 10 procent zegt nog te rijden na alcoholgebruik. Andere conclusies uit het onderzoek: 6 op 10 is geen voorstander van een zone 30 in het centrum van steden en de elektrische fiets is in drie jaar tijd dubbel zo populair geworden. -
Woonzorgcentra in Vlaanderen zijn vaak al heel duur en dan moet je soms nog bijbetalen voor extra’s: “1,5 euro voor wafeltje in plaats van koekje tijdens kerstdiner”
-
update met reactie
Justitieminister Van Tigchelt na uitspraken over migratiestop: “We mogen nooit iedereen over dezelfde kam scheren”
-
Melissa Depraetere (Vooruit): "Wie niet wil integreren, verliest zijn geld”
Nieuwkomers die niet willen integreren, zullen hun geld verliezen. Dat standpunt brengt interimvoorzitter van Vooruit Melissa Depraetere naar voren in De Zondag. “Dat gaat over rechten en plichten. Wij zouden voor nieuwkomers het leefloon vervangen door integratiesteun. Wie niet wil integreren, verliest zijn geld.” -
1 op de 3 Vlaamse bedrijven gebruikt artificiële intelligentie
In 2023 heeft zowat één op de drie Vlaamse bedrijven artificiële intelligentie (AI) gebruikt. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Economie Jo Brouns (CD&V) bekendmaakt. Het gebruik steeg tegenover 2022, toen was er nog sprake van één op de vier bedrijven. Uit dezelfde cijfers blijkt ook dat bijna één op de tien Vlaamse bedrijven vorig jaar kreeg af te rekenen met een cyberaanval. -
15
De Stem van Tinne Van der Straeten: “In principe vind ik dat de hoofddoek overal gedragen mag worden”
85 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerfreddy depaepe
William Hi
Jurgen Van Den Bergh
Herman Cohen
Tina Colpaert