Na de eerste schop: deze werken komen eraan voor Oosterweel

Donderdagochtend ging de eerste symbolische schop voor Oosterweel in de grond. Het einde van de werken van de Oosterweelverbinding is voorzien voor 2025. De komende jaren gaan er dus heel wat werven van start. We geven een kort overzicht van wat er allemaal zit aan te komen.

dst

Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) kwam donderdagochtend op de kruising van de op- en afrit Linkeroever met de Blancefloerlaan de symbolische eerste schop in de grond steken. Daar wordt gestart met de bouw van een tijdelijke Park and Ride voor 200 auto’s. De echte start van de aanleg van de Oosterweelverbinding is voorzien na de gemeenteraadsverkiezingen in oktober.

Deze werken zijn onderverdeeld in 5 fasen:

FASE 1. Linkeroever

Wat wordt er gedaan?

- Het knooppunt met de E34 wordt opnieuw aangelegd en omgeven door aarden wallen. Zo verdwijnt het verkeer uit het zicht

- Het knooppunt met de E17 wordt compacter. Aan de Kennedytunnel wordt de afrit Linkeroever richting Blancefloerlaan verlegd

-De Charles de Costerlaan wordt een fiets- en wandelboulevard

-Aan de Blancefloerlaan komt een nieuwe park&ride-zone

Lees hier meer over de plannen op Linkeroever

Wanneer?

Start werken eind 2018, einde werken: 2023

Hoeveel kost het?

386 miljoen euro

FASE 2. Scheldetunnel

Wat wordt er gedaan?

-De Scheldetunnel verbindt beide oevers van de Schelde en loopt van de Blokkersdijk op Linkeroever tot het Noordkasteel op rechteroever.

- De tunnel is 1,8 kilometer lang, heeft drie rijstroken in elke richting en een afzonderlijke koker voor fietsers en voetgangers.

Hoeveel kost het?

400 miljoen euro

Lees hier meer over de Scheldetunnel

FASE 3. Het Oosterweelknooppunt

Wat wordt er gedaan?

-Ter hoogte van de kerk van Oosterweel komt het Oosterweelknooppunt met op- en afritten naar de haven en het noorden van de stad.

- Het knooppunt ligt verzonken in het landschap en verbindt de Scheldetunnel met de kanaaltunnels die aansluiten op de Antwerpse ring.

Hoeveel kost het?

900 miljoen euro

Lees hier meer over het Oosterweelknooppunt

FASE 4. Kanaaltunnels

Wat wordt er gedaan?

-Kanaaltunnels verbinden het Oosterweelknooppunt met de Ring: door de kanaaltunnels aan te leggen kan je vanuit de zuidelijke haven en het Eilandje via de snelweg aansluiten op de Antwerpse Ring en omgekeerd.

-De vier kokers beginnen aan het Amerikadok en lopen onder het Albertkanaal.

-Onder de Noorderlaan worden de tunnels in beide richtingen verbonden met de Ring.

Hoeveel kost het?

Zit vervat in 900 miljoen euro voor het Oosterweelknooppunt

Lees hier meer over de Kanaaltunnels

FASE 5. R1-Noord

Wat wordt er gedaan?

-Om de Kanaaltunnels aan te sluiten op de Ring verdwijnt het viaduct van Merksem.

- De Ring ligt in een sleuf, en in tunnels onder het Albertkanaal, de Groenendaallaan in Merksem en het Schijnpoort aan het Sportpaleis.

- Aan het voormalige containerpark van Borgerhout komen nieuwe op- en afritten in alle rijrichtingen.

Wanneer?

Start werken in 2019, einde werken: 2025-2026

Hoeveel kost het?

700 miljoen euro

Lees hier meer over R1-Noord

TOTALE KOSTPRIJS: 3,25 miljard euro kosten

Maar: de overkapping van de Ring zit hier niet inbegrepen, hiervoor wordt in een eerste fase 1,25 miljard euro uitgetrokken.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER