Aangetekende brief kan vanaf vandaag per e-mail

Er zijn verschillende firma's die in België een "elektronisch aangetekende bezorging" aanbieden aan particulieren en/of bedrijven. Maar het  IT-bedrijf Connect Solutions uit Zonhoven, is het eerste en enige bedrijf dat dit in België aanbiedt als gekwalificeerde dienst, in de betekenis van de eIDAS-verordening. De elektronische aangetekende brief heeft juridisch dezelfde waarde als de papieren versie, en het is veel goedkoper. 

Sinds juli 2016 is het wettelijk mogelijk om een elektronische aangetekende brief te versturen met dezelfde juridische waarde als de papieren versie. Er zijn verschillende firma's in België die dat ook doen. 

Maar de Federale Overheidsdienst Economie erkende pas op 8 februari officieel het  IT-bedrijf Connect Solutions uit Zonhoven om aangetekende e-mails te versturen. Het Belgische bedrijf voldoet aan de eIDAS gekwalificeerde vertrouwensdienst, een eis van de Europese Unie.

Om gebruik te maken van het platform dienen zowel de verzender als de ontvanger zich eerst online te registreren met de e-identiteitskaart op de website "Aangetekende.email". "Door gebruik te maken van een erkende gekwalificeerde vertrouwensdienst ben je zeker dat je elektronische aangetekende brief ook juridisch exact dezelfde waarde heeft als een aangetekende brief op papier", zegt Eddy Mommen van Connect Solutions.

Ook de ontvanger dient zich te registreren, want hij moet een digitale handtekening zetten voor ontvangst. Zo kan de verzender zien wanneer de e-mail ondertekend werd voor ontvangst. 

Grote stap vooruit

Voor veel mensen is een aangetekende brief een kwelling, ze moeten naar het postkantoor, omdat de postbode aan huis kwam wanneer ze niet thuis waren. Een elektronische aangetekende brief betekent dus meer gebruiksgemak.

De online versie is ook veel goedkoper: die kost 80 cent, een papieren versie ruim 5 euro.

Meest gelezen