© WAS

Ringland “springlevend” na lek rapport: “Probleem ligt net bij Oosterweelverbinding”

Actiegroep Ringland heeft woensdag op een persconferentie gereageerd op het rapport van het Leuvens onderzoeksbureau. Het probleem ligt niet bij het Ringland-voorstel klinkt het, maar wel bij de Oosterweelverbinding dat geen oplossing biedt. De actiegroep voelt zich “meer springlevend dan ooit” nu de teller voor een volksraadpleging de 32.000 handtekeningen heeft overschreden en blijft bereid om samen te werken met de overheid.

lm, doro

Ringland heeft woensdag een persconferentie gehouden naar aanleiding van het voortijdig lekken van het rapport van het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML). Daaruit zou blijken dat het voorstel van Ringland technisch niet bevredigend zou zijn, maar de actiegroep noemt het rapport nu een “misstudie” die het BAM-tracé in het gedrang brengt. Volgens de actiegroep blijkt uit het rapport dat het tracé geen oplossingen voor de Antwerpse verkeersproblematiek en het onderliggend wegennetwerk in de stad daarbij wordt overbelast.

“Met het huidige plan gaat het gewoon niet lukken”, klinkt het. “De Oosterweelverbinding via het BAM-tracé biedt op zich géén oplossing voor de verkeersproblemen in en rond Antwerpen: ook in 2020 blijven de files even lang door te weinig capaciteit op de Ring en een blijvend hoge verkeersdruk. Die problemen worden niet verholpen door de combinatie van de Oosterweelverbinding met de A102 (Wommelgem-Ekeren), de R11bis (Wommelgem-Wilrijk) of enige andere variant.”

Stad zit met een probleem

“De stad Antwerpen heeft een huizenhoog probleem. Het Masterplan Antwerpen streeft ernaar om tegen 2020 een ‘modal split’ van 50 procent autoverkeer en 50 procent alternatieve vervoersmiddelen te realiseren. Het plan-MER toont echter aan dat het referentiescenario (dus mét de Oosterweelverbinding via het BAM-tracé) deze doelstelling absoluut niet haalt.”

Ringland concludeert uit het rapport dat “vasthouden aan Oosterweel niet tot een oplossing leidt” en dat Ringland zelf wel standhoudt. De actiegroep blijft boos over het gelekte rapport, maar geeft aan dat het wel wil blijven samenwerken met de overheid en de intendant. “Meer dan ooit vraagt Ringland dat de combinatie Ringland, een ondertunnelde A102 en het Haventracé eindelijk ten gronde wordt onderzocht als alternatief voor het BAM-tracé.”

Ondertussen staat de teller van de volksraadpleging die Ringland, StRaten-Generaal en Ademloos willen houden over Oosterweel op meer dan 32.000 handtekeningen. Ringland voelt zich “meer dan ooit springlevend”.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER