Thierry Neuville leidt na eerste dag in Rally van Zweden
AutosportDe Rally van Zweden is bijzonder goed gestart voor onze landgenoot Thierry Neuville. De drievoudige vicewereldkampioen leidt in Zweden na de eerste echte rallydag en dat terwijl de andere kandidaten op de wereldtitel duidelijk minder in hun sas zijn. Ott Tänak volgt in zijn Toyota al op anderhalve minuut, Sébastien Ogier in zijn Ford op bijna drie minuten
Het moet gezegd worden, Ogier en Tänak hadden het als eerste en tweede op de besneeuwde wegen niet makkelijk. Zij moesten namelijk de ‘proeven’ openen. “Ik kon niet rallyrijden, dit heb ik nog nooit meegemaakt”, klonk het bij een ontgoochelde Est Tänak, terwijl Sébastien Ogier het gewoon hield bij “wat ik kan ik hier aan toevoegen?”
Neuville op regelmaat
Vooraan zat Thierry Neuville in zijn Hyundai continu bij de snelste rijders, terwijl hij bovendien ook nog eens driemaal de snelste was op een totaal van acht proeven. "Ik doe mijn best en de Hyundai is heel goed. Het is niet makkelijk, de concurrentie zit echt dichtbij en we willen snel zijn zonder echt risico’s te nemen.”
Hoe dan ook Neuville en Gilsoul leiden in Zweden met 4,9 seconden voorsprong op hun Noorse teamgenoot bij Hyundai, Andreas Mikkelsen. Hyundai doet het knap in Zweden, want ook Haydon Paddon doet het erg goed. De derde man van de Koreanen is derde in de tussenstand op 12 seconde, net voor Craig Breen (Citroën) en Mads Ostberg (Citroën).
Het voorlopige klassement is niet alleen goed voor de moraal, het bepaalt ook de startorde voor de tweede rallydag. En dat houdt in dat Sébastien Ogier weer bij de eerste de baan op mag en Neuville nog meer ‘achteraan’ de baan op mag. Neuville heeft de troeven in Zweden dus in eigen handen.
Zaterdag 8 proeven
Morgen staan er weer acht proeven op het menu, opnieuw in zeer koude en besneeuwde omstandigheden. Vermelden we nog dat Pieter Tsjoen, de corijder van Kevin Abbring, mooi meedraait in de voorste gelederen van WRC2.
Neuville: "Wat een dag was me dit
Thierry Neuville staat na afloop van de tweede wedstrijddag in de Rally van Zweden aan de leiding. De Oostkantonner reed in de 3e klassementsrit de snelste tijd. Het was zijn enige ritwinst van de rally.
"Wat een dag was me dit. We hebben geprobeerd om de hele dag de focus te behouden en gezien onze startpositie het zo goed mogelijk te doen. Ons doel was om foutloos, snel en regelmatig te rijden. Daar zijn we in geslaagd. De wagen was zeer goed, de afstelling prima. Ik voelde me zeer comfortabel in de wagen. De wagens voor mij hebben een moeilijke dag gehad maar ook voor mij wat het niet altijd makkelijk. Elke keer dat ik aanviel voelde ik dat ik een snellere lijn maakte voor de wagens die na mij kwamen. Het was een moeilijke evenwichtsoefening om toch snel te zijn en daarbij niet te fel aan te vallen om het hen niet te makkelijk te maken. We staan met drie Hyundai's in de top 3. Dat is echt een opkikker voor iedereen. Maar we zijn er nog lang niet. We proberen deze wedstrijd te winnen maar eerst afwachten wat morgen brengt. Ik zou maar wat graag revanche nemen voor vorig jaar maar het is nog lang tot zondag."
Tsjoen: "We wanen ons hier op een bobsleepiste"
Kevin Abbring en Pieter Tsjoen (Ford Fiesta R5) staan na de tweede wedstrijddag in de Rally van Zweden op de 19e plaats algemeen, 6e in WRC2.
"Het was een goede dag maar het had nog beter gekund" zegt Pieter Tsjoen. "In de 2e en 3e rit van de dag raakten we een sneeuwmuur waarna we even moesten terugkeren en de handrem gebruiken om terug in de goede richting te staan. In totaal verliezen we zo'n 30 sec. Als je weet dat we op 39 sec van de leider staan is dat natuurlijk zuur. Morgen gaan we proberen de aansluiting te houden en trachten wat tijd goed te maken. Op zekerheid rijden is er hier niet bij. Als je dat doet dan krijg je kletsen. Voluit gaan en agressief rijden, met het risico in de fout te gaan. Dat is de opdracht."
De rijders die als eerste de baan op moeten, klagen over de omstandigheden. Tsjoen toont begrip. "Het is echt geen cadeau om in deze omstandigheden als eerste de baan op te moeten. Komt daar dan nog eens bij dat bij de tweede doortocht het parcours helemaal omgewoeld is. Het is net alsof een bulldozer met brede wielen erover is gereden en zo twee grote sporen heeft getrokken. Voor mij persoonlijk is deze wedstrijd een geweldige ervaring. Tegen hoge snelheden tegen de sneeuwmuren leunen en van bocht naar bocht glijden. Veel kan er niet gebeuren. De sneeuwmuren zijn zo hoog dat we ons op een bobsleepiste wanen."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
-
PREMIUM9
ONS RAPPORT. “Hij was niet op het niveau van z’n natuurlijke talent”: net geen maximumscore en amper één buis in Bahrein
Max Verstappen is het nieuwe Formule 1-seizoen begonnen met een zege. Onze F1-watcher overschouwt het deelnemersveld van de Grote Prijs van Bahrein met een kritische blik in de vorm van een rapport. Alle twintig piloten worden, in volgorde van uitslag, beoordeeld met een punt op tien. Verstappen krijgt net geen maximumscore, ook onder anderen Sainz, Russell en Zhou krijgen goede punten. -
PREMIUM
“Extreem vernederde” Spice Girl als vrouw en grootverdiener onder de F1-teambazen: wie is Christian Horner?
Hij leeft van succes en controverse. Christian Horner (50), de Red Bull Racing-teambaas die beticht wordt van grensoverschrijdend gedrag, pusht alles en iedereen tot de limiet. En soms erover. Portret van een grootverdiener die zijn topjob én huwelijk met gewezen ‘Spice Girl’ Geri Halliwell op het spel heeft gezet. -
-
Livios
Tuinhuis plaatsen? Alles wat je moet weten over kosten, isolatie en beveiliging
-
7
“We blijven vrienden voor het leven”: Mercedes-baas Toto Wolff reageert op spectaculaire overgang Lewis Hamilton naar Ferrari
Lewis Hamilton (39) verruilt Mercedes na deze jaargang voor Ferrari. De zevenvoudige wereldkampioen kwam in een persbericht van Mercedes terug op de spraakmakende transfer. “De beslissing om te vertrekken was één van de moeilijkste uit mijn leven.” -
PREMIUMTerugblik
24 Uur van Le Mans bestaat honderd jaar: “In 1969 zette Jacky Ickx de organisatoren op hun plaats. Geen sprintje, hij wandelde naar zijn auto”
De 24 Uur van Le Mans vierde dit weekend zijn 100ste verjaardag. De ‘grootste autokoers ter wereld’ lokt jaarlijks tienduizenden fans, die met hun oldtimers of cabrio’s de straten en dorpen rond het parcours inpalmen. Iedereen die ook maar iets heeft met autosport, doet er lyrisch over. Het was hoog tijd dus voor HLN-autokenner Brecht Vanhaelewyn om zelf te gaan ontdekken wat er zo legendarisch aan is. Hij ging op zoek naar de fijne maar ook donkere verhalen van ’s werelds langste autorace: “Door het ongeval van Levegh in 1955 verbood Zwitserland autosport op zijn grondgebied”. -
Dan toch geen monsterboete voor Piquet: Verstappens schoonvader gaat vrijuit na racistische en homofobe opmerkingen aan adres van Hamilton
-
Gouden Formule 1
Nog 9 GP’s voor de boeg: speel mee met de Gouden Formule 1 en maak kans op talloze prijzen dankzij HLN
-
13
KIJK. Hét racetalent van de toekomst? Dries (13) poseert met Verstappen en Hamilton na huldiging voor unieke wereldtitel
Kent u Dries Van Langendonck (13) uit Heusden-Zolder al? Hij is hét Belgische racetalent van de toekomst. Van Langendonck kroonde zich in oktober tot FIA Wereldkampioen karting in de OK-Junioren-categorie (12-15 jaar) en werd gisterenavond gehuldigd op het prestigieuze gala van de FIA in Bakoe. Hij kreeg zijn trofee uit handen van niemand minder dan Max Verstappen en ging ook op de foto met Lewis Hamilton. -
PREMIUM3
ONS RAPPORT. “Stilaan bovenaards bezig” en “blijft te veel fouten maken”: onze F1-watcher deelt veel hoge cijfers uit, maar ook twee buizen
Ook in Zandvoort was er weer niets te beginnen tegen Max Verstappen. “Hij is stilaan bovenaards bezig”, aldus onze Formule 1-watcher, die ook voor de GP van Nederland weer punten uitdeelt. Naast twee buizen, deelt hij ook een mooie 7,5 op 10 uit voor piloot die ‘slechts’ achtste werd. “Wat een verschil met 2019 en 2020, toen hij bij Red Bull wegkwijnde naast Max.” -
PREMIUM5
ONS RAPPORT. “Zo intelligent in koers” en “was het hele weekend nergens”: onze F1-watcher deelt veel hoge cijfers uit, maar ook drie buizen
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEric Severijns
Noel ryde
Bart Marchand